Quan queden pocs dies per a Nadal i ha despit del caos circulatori patit durant els dies del pont de desembre, hui s’ha formalitzat la contrareforma que reobre la plaça de l’Ajuntament de València al trànsit motoritzat i recupera la parada de taxis i l’intercanviador d’autobusos, així com un carril per als vehicles, en espai furtat als vianants.
A partir d’avui, més de 600 autobusos –a més de vehicles particulars- passaran diàriament per una plaça de l’Ajuntament que portava pràcticament peatonalitzada des del 2019. Açò suposa una mitjans d’un autobús cada minut i mig. Una mesura nascuda de l’obsessió de l’alcaldessa de València, María José Catalá, per tornar a recuperar espai per al cotxe al carrer Colón, fet que ha provocat canvis en cadena per tot el centre fins a forçar la conversió de la plaça de l’Ajuntament en una estació d’autobusos per tal de donar eixida a bona part del transport públic expulsat de Colón.
La mesura ha comptat amb l’oposició de pràcticament totes les parts implicades. Des del veïnat, fins als conductors d’autobusos, els taxistes o els mateixos tècnics municipals, que no validen la mesura en cap informe, malgrat les promeses de Catalá de no prendre cap decisió sense un suport tècnic.
Els darrers en sumar-se a l’allau de peticions a l’alcaldessa perquè recapacite han estat les més de 40 entitats socials, veïnals i mediambientals agrupades en la Trobada Municipalista. El seu manifest ja porta recollides més de 2.200 signatures. En el text recorden que «la conversió en zona de vianants ha demostrat ser beneficiosa per a la salut pública, reduint els nivells de contaminació i promovent estils de vida actius», així com que «estudis locals indiquen que les zones per als vianants poden impulsar el comerç local en augmentar el trànsit per als vianants». Fonts de la Trobada Municipalista han confirmat al Diari La Veu que no descarten portar la qüestió als carrers, amb mobilitzacions o accions de denúncia i sensibilització.
Perill per a la seguretat
Qui s’ha acostat fins a la plaça de l’Ajuntament per comprovar la posada en marxa de les noves línies d’autobús ha estat el president del Comitè d’Empresa de l’EMT, Gregorio Rabadán, qui s’ha mostrat «preocupat» pels riscos per la seguretat viària que impliquen els canvis. «Els vianants ja s’han fet seu aquest espai i ara els hi estem llevant, la nostra recomanació als conductors d’autobús és que prioritzen la seguretat i s’obliden dels horaris», ha explicat després de reconèixer que han rebut moltes peticions de conductors angoixats. «El problema no serà tant els dies de més aglomeracions, ja que es desviaran els autobusos, sinó el dia a dia, quan hi haja molta gent, però no suficient per justificar les desviacions», ha continuat.
De fet, les desviacions de línies «per sorpresa» i la pèrdua de velocitat mitjana dels vehicles, segons assenyalen els experts, sí que pot ser un problema de cara a mantenir la competitivitat i qualitat de l’autobús com a servei públic. «Quan es vegen els resultats d’explotació i els compliments dels horaris, cadascú haurà d’assumir les seues responsabilitats», ha avisat Rabadán.

Per la seua banda, la regidora de Compromís, Papi Robles, ha definit Catalá com una «alcaldessa kamikaze» i li ha demanat que acabe amb «aquesta forma de fer política dictatorial», en referència a la negativa a escoltar cap dels sectors afectats.
«València tenia un projecte de ciutat moderna i que funcionava i ara només fa que donar una imatge de desgavell, retrocedint en les polítiques de disminució de trànsit que ens havien fet referent», ha assenyalat el també regidor de Compromís, Giuseppe Grezzi.



