La secció quarta de la Sala del Contenciós-Administratiu del Tribunal Superior de Justícia (TSJ) ha reconegut en una sentència el dret dels alumnes a examinar-se en qualsevol de les dues llengües cooficials del País Valencià.
Així ho han decidit els magistrats després d’analitzar un recurs interposat per un estudiant que cursava un mòdul de Formació Professional de tècnic en emergències sanitàries en un institut de la ciutat de València i que havia exigit utilitzar, tant oralment com per escrit, el castellà en unes proves d’avaluació.
El TSJ, segons el comunicat emès pel mateix tribunal, aplica en aquest cas concret la doctrina establerta pel Tribunal Constitucional «en diferents sentències i en matèria de cooficialitat lingüística i la seua translació a l’àmbit educatiu», anul·lant així la resolució que la Direcció General d’Innovació Educativa i Ordenació de la Conselleria d’Educació va emetre el 25 de maig del 2022.
Arguments
Segons l’alt tribunal valencià, qui ha interposat el recurs «gaudeix de la possibilitat d’utilitzar el castellà als exàmens d’avaluació en virtut de la cooficialitat que regeix al nostre Estatut d’Autonomia». I afegeixen que «cal afirmar que s’hauria reconegut de la mateixa manera si en lloc del castellà s’haguera triat la llengua valenciana: l’opció com a tal seguiria sent lliure, neutra i bidireccional».

Per últim, la sala destaca també que les matèries de l’examen que el recurrent volia fer en castellà no eren lingüístiques i que, per tant, «és lògic que hagen de ser efectuades en la llengua amb la qual més comoditat tinga per tal d’expressar els seus coneixements».
D’aquesta manera, els alumnes del País Valencià podran no fer els exàmens en valencià, tot i que les avaluacions en aquesta llengua contribueixen a millorar el seu ús i coneixement, tal com defensen des de la comunitat docent.
La sentència es pot recórrer davant el Tribunal Suprem.