Les associacions del taxi de València han acordat un atur general de 8.30 a 12.30 i una manifestació amb vehicles el pròxim 4 de novembre per denunciar l’“intrusisme” de les VTC i la insuficiència dels dispositius d’inspecció de la Generalitat i de la Policia Local. Li creixen els bolets a Carlos Mazón. Un sector tradicionalment de vot conservador s’ha fartat de les promeses incomplides. Ara li tocarà lidiar amb el bou a Vicente Martínez Mus, conseller d’Infraestructures i conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori. La protesta inclou piquets informatius a l’aeroport, l’estació de l’AVE, l’estació del Nord i l’estació d’autobusos, així com una aturada a l’Ajuntament de València i una concentració final a la Conselleria de Transports, a l’avinguda 9 d’Octubre.
L’acord, fet públic el 24 d’octubre, fixa els punts de concentració a les 8.00 a l’avinguda dels Tarongers amb avinguda de Catalunya (llicències parelles) i a avinguda Camp de Túria amb avinguda de les Corts Valencianes (llicències imparelles). El recorregut inicial eixirà a les 8.30 per av. de Catalunya – av. d’Aragó – Gran Via – plaça d’Espanya i, en paral·lel, per av. de les Corts Valencianes – av. Pius XII – Gran Via – plaça d’Espanya. Ja en marxa única, la columna circularà per plaça d’Espanya – c/ Sant Vicent – c/ Periodista Azzati – Ajuntament – c/ Marqués de Sotelo – c/ Xàtiva – túnel – c/ Àngel Guimerà – av. del Cid fins a la 9 d’Octubre.
Fernando del Molino, president d’un dels sindicats convocants, sosté que el sector ha anat encadenant mobilitzacions “durant tot l’any” sense obtindre resposta efectiva: “Falles va tindre una setmana d’aturades i Sant Joan una setmana de parades; a setembre i octubre hi ha hagut dues sentències, i l’administració ha promés un decret llei contra l’intrusisme de les VTC en sis mesos i no ha fet res”. Del Molino remarca que “València, Alacant, Oriola i Elx estan especialment preocupades pels pirates” i alerta que “l’Ajuntament d’Alacant admet que no té mitjans per a lluitar contra la pirateria”, tot i haver-los escoltat.
El missatge de les juntes directives que convoquen la protesta és taxatiu: el col·lectiu denuncia “la deixadesa de funcions de la Conselleria” i “les deficiències dels mitjans d’inspecció” davant un intrusisme que, segons subratllen, el taxi arrossega “des de fa anys”. L’eslògan de la crida situa l’objectiu de la jornada: “Por el servicio público del taxi!”.
El conflicte té derivades a tot el País Valencià. Alacant (l’Alacantí) concentra part de les queixes dels professionals. A l’estiu, Diari La Veu va publicar una peça amb vídeos on s’apreciaven pràctiques de pirateria del taxi a la ciutat, un material que el sector ha brandat com a prova de la magnitud del problema i de la necessitat d’un reforç inspector. Del Molino insisteix que “la falta d’efectius i de coordinació deixa el taxi desprotegit davant conductors il·legals”, i reclama “accions visibles i sancions reals”.
Les entitats del taxi exigeixen que el decret anunciant mesures contra l’intrusisme “arribe per fi a bon port” i que s’acompanye de “més inspeccions a via pública, controls a punts calents i col·laboració amb Policia Local i Autonòmica”. “El Govern valencià ha d’actuar; la ciutadania necessita un servei públic segur, amb garanties i amb regles iguals per a tothom”, conclou Del Molino.
La mobilització del 4 de novembre preveu finalitzar al voltant de les 12.30 després del registre d’escrits a l’Ajuntament —adreçat a l’alcaldessa— i a la Conselleria de Transports —adreçat al conseller—. El sector confia que l’avís col·lectiu force un calendari concret d’aprovació normativa i d’operatius d’inspecció abans de la campanya de Nadal.
Itinerari de les protestes
Atur general: 8.30–12.30.
Concentracions prèvies: 8.00 (Tarongers–Catalunya / Camp de Túria–Corts Valencianes).
Piquets: aeroport, AVE, estació del Nord i autobusos.
Parada a l’Ajuntament i concentració final a la 9 d’Octubre.
Localitats esmentades: València (l’Horta), Alacant (l’Alacantí), Oriola (el Baix Segura) i Elx (el Baix Vinalopó).






