S’espera un curs calent a l’educació pública. Després d’un procés assembleari que s’ha allargat tot el mes d’octubre, els sindicats STEPV, CCOO i UGT han anunciat la convocatòria d’una jornada de vaga per a tot el professorat per al 20 de novembre.
Aquesta aturada, però, no és sinó l’inici d’un calendari de mobilitzacions “sostingut”, que s’haurà d’allargar com a mínim fins al maig, quan no es descarta convocar una vaga indefinida. Aquest calendari, sorgit de les propostes dels mateixos docents en les assemblees s’ha recollit en una enquesta que es farà pública el dimarts 4 de novembre i es detallaran totes les convocatòries. Aquest anunci de vaga se suma a la convocatòria de vaga indefinida del professorat expert i especialista, que s’inicia dilluns pròxim, després de veure reduïts els seus salaris en un 41% per part del la conselleria d’Educació.
Precisament, són les retallades del conseller José Antonio Rovira les que han generat el malestar i el conflicte als centres educatius. Aquest curs comença amb 5.000 docents menys, fins a un 85% de les baixes sense cobrir, mancances en educadors de necessitats especials i altres perfils especialitzats i retards i errors en els cobraments de les nòmines.
Precisament la reversió d’aquesta retallada de plantilles i de les condicions del professorat expert i especialista es troben entre les primeres reivindicacions dels docents, que també demanen millores salarials per recuperar la pèrdua de poder adquisitiu, reducció de les ràtios d’alumnat, disminució de la burocràcia i la sobrecàrrega de feina, que desvia l’atenció de l’objectiu principal, que és la docència.
Llei Rovira i Pla Edificant
A més de les condicions laborals, hi ha altres dues mesures de Rovira que han afectat especialment la comunitat educativa, generant més malestar i condicions per a les protestes. La primera és la Llei de Llibertat Educativa, o Llei Rovira, que va imposar l’anomenada consulta sobre la llengua base. Una consulta que no només no ha servit per a garantir el dret de les famílies a matricular els seus fills en la llengua que volien –milers de famílies que van escollir valencià s’han quedat sense aquesta opció- sinó que ha convertit molts centres “en un caos”, per la dificultat de crear grups coherents quan els resultats d’aquestes votacions van ser molt igualats.
L’altre focus de conflicte és la paralització sobtada del Pla Edificant, que ha deixat molts centres sense millores ja promeses o a molts municipis sense un nou centre que a vegades és urgent. Una retallada en la inversió en infraestructures educatives que s’ha notat especialment en aquelles escoles afectades per dana, que han hagut de començar el curs sense uns equipaments mínimament adequats.








