Diari La Veu del País Valencià
«El Port reclama la vigència de la DIA però n’incompleix les obligacions»

Com a periodista has cobert profusament totes les temàtiques entorn de l’ampliació nord del Port. Què aporta ara el llibre?

A mi sempre m’ha agradat posar molt de context als meus articles, encara que siguen curts, sempre intente posar un o dos paràgrafs ampliant el focus, però quan et llances amb el llibre apareixen molts dubtes, coses que no saps. Jo, a l’hora de plantejar el llibre m’he preguntat: «Què sé sobre l’ampliació i què hauria de saber», i llavors he intentat respondre aquestes preguntes tenint una perspectiva molt més global que als articles, que obligatòriament sempre són més limitats. Una volta escrius sobre una mani, una altra sobre unes xifres de contenidors, l’Albufera… En el llibre pots treballar tots els impactes de l’ampliació –econòmica, mediambiental, salut…- i posar-hi una panoràmica molt més general, les connexions que tenen i tot el context i la història que demande. És cert que s’ha escrit molt sobre l’ampliació Nord del Port, però no hi ha cap llibre i serveix per tenir aquesta panoràmica més completa.

El debat sobre l’ampliació és, sobretot, una batalla de versions. Un bàndol diu que la nova terminal és imprescindible en base a una sèrie de dades i l’altre assegura que no té cap sentit basant-se en unes altres. Com a periodista, com lluites amb aquestes diferències? Perquè no n’hi ha prou a posar les dues versions. Als periodistes ens diuen sovint que no podem limitar-nos a dir que un diu que plou i l’altre que no, que el que hem de fer és obrir la finestra i comprovar-ho.

Com si això fora sempre tan fàcil com obrir una finestra!

Per això ho preguntava. Costa molt fer-se una idea de qui està dient la veritat i més en temes que tampoc controles tant.

Quan parles amb experts és un poc com obrir la finestra. Compares les dades oficials amb el que ells et diuen. Hi ha molta feina de contrastar, de veure si el que et diuen un cantó i l’altre se sustenta i no cau en contradiccions.

Hi ha qüestions, com la mediambiental, que pareix molt clara, però i l’econòmica? Potser sí que econòmicament l’ampliació és positiva i llavors cal rascar.

I quina és la conclusió?

Jo he trobat que hi ha molts factors que fan recomanable l’ampliació. Una de les principals la vau publicar fa poc a al Diari La Veu, i és que hi ha una directiva europea que vol evitar que el negoci de transvasament de contenidors –que és el que vol fer MSC a València- es faça en ports europeus. Si l’ampliació es justifica perquè han de poder entrar uns megabucs del futur, que encara no existeixen però que es faran, però la UE ja t’està dient que vol frenar aquesta via… I després hi ha una tendència a la desglobalització, és lenta, però tothom coincideix que va cap ací, llavors podem concloure que econòmicament no té molt sentit gastar tants diners públics en fer-la.

I mediambientalment?

Aquesta es veu molt més clarament. La primera de tot és el risc sobre l’Albufera, que ja s’estan notant els efectes. Si les platges del Saler continuen retrocedint, l’aigua salada acabarà entrant a la llacuna, amb tot el que açò representa per a la fauna que hi viu, però també per a la producció d’arròs, les activitats turístiques i recreatives… I la regeneració de les platges és una mesura temporal que durarà unes setmanes o uns mesos, fins a la pròxima tempesta, però no és la solució

Però és que n’hi ha moltes més, com per exemple la fauna marina, afectada per la presència constant de megabucs, o la que afecta una altra fauna, que som nosaltres.

Portada del llibre, Vida o Port

Et refereixes a la contaminació?

Quan l’associació Mesura va analitzar la qualitat de l’aire dels diferents mesuradors que van posar, van descobrir una cosa que ni ells es podien creure. L’aire del Port està tan contaminat que quan bufa vent de llevant, o siga, provinent del mar, en principi més net, la contaminació puja a la ciutat. En canvi, quan el vent bufa de l’interior, l’aire de la ciutat, en principi un focus de contaminació important, neteja l’aire del Port. Els autors de l’estudi no s’esperaven una resultats tan demolidors en el que, al final, no deixa de ser una instal·lació vora el mar.

L’Autoritat Portuària (APV) ha promès que l’ampliació serà sostenible i que és un dels ports més ecològics del món.

L’Autoritat Portuària és experta en greenwashing, però hi ha una cosa que no pot resoldre. Si tot el negoci de la mercaderia mercant es basa en una activitat extremadament contaminant –com reconeix la mateixa UE-, de què serveix que tu li poses un cable al vaixell? És que és tot el negoci el que ha de canviar o, més aviat, reduir-se.

Ara parlaves de les tècniques de greenwashing del Port, en una altra ocasió de l’opacitat. Com tractes amb aquestes qüestions a l’hora de fer el llibre?

L’APV és una institució superopaca. El seu portal de transparència, obligatori per llei, té tots els enllaços trencats. Ja en el meu treball previ, la meua relació amb ella no era bona. Jo feia la meua faena, però hi havia un responsable que no m’atenia al telèfon, que no responia els missatges. Una volta fins i tot em va penjar quan li vaig dir qui era. La relació amb la ciutadania crítica no és molt millor. De la Comissió Ciutat-Port em van explicar una anècdota… Una volta van demanar les dades dels creueristes que efectivament baixaven dels vaixells, que no són tots, i des de l’APV van respondre que no tenien aquestes dades. Llavors van anar a una conferències d’Aurelio Martínez [llavors president de l’APV] i li van dir en públic que com és que no tenien aquestes dades, a la qual cosa Martínez va gallejar: «Doncs clar que tenim aquestes dades! Com no les hem de tindre?» Amb l’àudio aquest van tornar a demanar-les a l’APV i aquesta volta sí que les hi van donar. Al final tens trucs com aquest per esquivar la seua manca de professionalitat.

A mi el que em sorprèn de tot el debat és que hi ha coses que no són futuribles, sinó que les conseqüències de l’ampliació ja s’estan notant i, tot i açò, continuen negant-se, com la qüestió de les platges del Saler.

No soles les neguen, sinó que no han complert amb els compromisos als quals estaven obligats. La regeneració de les platges del Saler les ha pagat l’Ajuntament i el Ministeri, el Port no hi ha posat un cèntim.

Presentació del llibre a la llibre la Repartidora de València

Estan obligats a mantenir la regeneració de les platges?

Clar, per la DIA del 2007, que el Port considera vigent per a tirar avant l’ampliació però no prou vigent com per complir-ne els compromisos que n’emanen.

Llavors, quan ja no es tenen arguments, al País Valencià sempre queda l’opció de polsar el botó dels «catalanistes», que permet justificar-ho tot.

Però si tots els ports formen part de Ports de l’Estat i se suposa que tots tenen una estratègia conjunta per a benefici de la mateixa institució i del conjunt de la societat… I ara ens venen que estan competint? Quin sentit té?

Hi ha la història aquesta que MSC obliga les taulelleres a exportar pel Port de València, tot i que podrien fer-ho pel de Castelló, amb el que suposa de sobrecostos per a les empreses, augment del trànsit, contaminació…

I ací ningú pensa que hi ha una deixadesa de funcions per part de Ports de l’Estat? No hauria de posar ordre? També amb moltes qüestions d’opacitat, empresaris que es beneficien de concessions…

Tens la impressió que l’ampliació cada cop costa més de justificar i que hi ha nervis en el lobby proampliació?

Crec que l’ampliació no es farà perquè ja estem en un context contrari al que diuen els defensors. A ells els la bufa el medi ambient, la ciutadania… però quan tenen tanta urgència per fer-ho és perquè saben que Europa els tallarà les ales i ja no hi tindran opcions.

La retirada de MSC de la ZAL de La Punta, penses que és un primer pas d’aquesta retirada?

Podria ser, a mi em pareix més una decisió empresarial que política. I cal tenir en compte que MSC va optar per instal·lar-se a La Punta com a pagament per la terminal nova que els anaven a fer. Així que aquest anunci podria indicar moltes coses. Al final, la pressió definitiva serà la de la ciutadania, com en totes les coses, però com més temps guanyen i s’endarrerisca l’ampliació, més complicada serà.

Comparteix

Icona de pantalla completa