El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus (PP), ha rebutjat les crítiques a l’avantprojecte de la nova Llei de Costes valenciana i als permisos que s’activaran amb aquesta nova legislació per a construir hotels a 200 metres del litoral quan, amb el Pativel, el límit estava en 500 metres. «No té sentit limitar per se, cal veure cada un dels casos», assenyala.
Martínez Mus, que va ser nomenat conseller arran l’eixida de Vox del Consell i la posterior reconfiguració del govern valencià, ha concedit una entrevista a Europa Press i ha assegurat que l’executiu del qual forma part «no està fent res que no estiga previst també en la llei estatal». Segons indica, el seu objectiu és compatibilitzar l’activitat econòmica i la protecció mediambiental, i posa com a exemple el cas de l’entrada nord a València per a explicar els motius que hi ha, segons ell, per a reduir la distància mínima.
«Tenim l’antiga AP7, que és una via de dos carrils amb mitjana que està molt a prop de la mar. No té cap sentit introduir prohibicions i proteccions a la zona interior de l’autopista, ja que eixa autopista suposa una barrera que desconnecta la mar de la terra ferma. Està més a prop de 200 metres de la mar, però en canvi no té cap vinculació amb la mar. No millorem en res ni la platja ni el domini públic marítim si introduïm limitacions pròpies del litoral en una zona així».
Obert a modificacions
El conseller també ressalta que aquest avantprojecte de llei, que començarà la tramitació a les Corts Valencianes al setembre, compta amb «centenars d’al·legacions que estan sent estudiades, de tots els colors i de tots els sentits», i ha volgut destacar que l’Estat no ha fet cap al·legació i que «sembla que també li està agradant aquesta llei».
A més, Martínez Mus detalla que només hi ha hagut tres ajuntaments que han presentat al·legacions, tots governats pel PSPV i Compromís, apuntant que el més «combatiu» ha sigut el de Gandia (la Safor).

Pel que fa a possibles modificacions de l’esborrany després de l’anàlisi de les al·legacions, el conseller insisteix que està obert per a atendre-les, ja que «ningú no té la veritat absoluta» i perquè la norma naix amb vocació de ser «estructural» i «preveure efectes en les pròximes dècades a través dels desenvolupaments reglamentaris que corresponguen». «Com més consens aconseguim, molt millor», ha afegit.
Els efectes de les delimitacions
El conseller gestionava la Direcció General de Costes abans del seu nomenament, i ha afirmat que la Llei de Protecció i Ordenació de la Costa busca «limitar els efectes» de les delimitacions que el Govern espanyol està utilitzant, segons ell, per a «apartar usos humans de la costa».
«Per a nosaltres, per als valencians, això és una barbaritat. Nosaltres sabem viure a prop del mar, respectar la costa, la necessitem per a viure. Tenim molta activitat econòmica al turisme, molts valors ambientals també a protegir, i aquestes delimitacions per si mateixes no estan servint per a res: el que volem és exercir al màxim l’autogovern, que no siguen una barrera perquè els valencians no puguem opinar sobre què es pot fer al nostre territori. Crec que som adults, sabem el que no volem a casa nostra i ho volem exercir», ha defensat.
Alhora, el conseller ha assenyalat que amb la llei valenciana el Consell habilita «eines per a la gent que perda la seua propietat per voluntat d’un govern radical en eixe sentit», creant sòl que «permeta en un moment determinat donar una última eixida a aquesta gent». Martínez Mus també ha dit que el Consell està «combatent» per la via contenciosa diverses delimitacions.
Preguntat per si creu que la llei serà revisada pel Tribunal Constitucional, Martínez Mus ho veu «difícil» després de la sentència que avala la llei de protecció del litoral a Galícia.
Més crítiques al Govern espanyol
D’altra banda, pel que fa a la regressió de la cota, Martínez Mus posa el focus en el fet que queden «moltíssimes obres pendents» de regeneració de les platges que serien competència del Govern espanyol. En total comptabilitza 61 projectes d’obra pendents des del 2015 i que no s’estan executant, i diu que el diàleg amb el Ministeri en aquest aspecte és «desesperant».
Per últim, preguntat per l’ampliació del Port de València, Martínez Mus considera que afectarà les platges per la nova terminal de contenidors, però diu també que el projecte compta amb «mecanismes de correcció» ambiental que compensarien aquest greuge.