El Cercle Isabel de Villena (CIV) ha presentat al·legacions a l’ordre de la Conselleria d’Educació, encapçalada per José Antonio Rovira, en la qual es regula la consulta sobre la llengua base. La Conselleria va obrir en plenes vacances de Nadal la fase d’informació pública del projecte d’ordre pel qual es regula i convoca el procediment de consulta als representants legals de l’alumnat per a la tria de la llengua base.
L’entitat ha sol·licitat la retirada del projecte d’ordre perquè «incompleix el mandat constitucional i estatutari que mereix el valencià», atés que «l’article 3.3 de la Constitució espanyola reconeix que “la riquesa de les diferents modalitats lingüístiques d’Espanya és un patrimoni cultural que serà objecte d’especial respecte i protecció” , i l’article 6.5 de l’Estatut diu que “s’atorgarà especial protecció i respecte a la recuperació del valencià”». Així mateix, ha continuat, «la Carta Europea de les llengües Regionals o Minoritàries preveu garantir l’ensenyança en les llengües afectades», entre les quals hi ha el valencià.
En aquest sentit, han subratllat que «en els tres textos legals es posa clarament de manifest que les polítiques de discriminació positiva cap a les llengües cooficials no són només una opció, sinó una obligació de les administracions públiques implicades».
A més, l’associació ha remarcat que «la recuperació del valencià és una obligació legal que implica necessàriament realitzar accions positives en favor seu». Així, ha afegit que «el Tribunal Constitucional ha sentenciat en nombroses ocasions que el concepte d’igualtat no consisteix a tractar de manera idèntica a qui és diferent, i és evident que el valencià i el castellà, a hores d’ara, no es troben en una situació idèntica: mentre que l’ús normal del castellà està plenament garantit, en el cas de la llengua pròpia de la Comunitat Valenciana són necessàries mesures actives per a incentivar-ne la promoció i el coneixement».
«Imaginari dret individual a l’elecció de la llengua vehicular»
El CIV ha exposat que «la proposta de fer referèndums per a triar la llengua principal del centre, a partir d’un imaginari dret individual a l’elecció de la llengua vehicular que els tribunals de justícia mai han reconegut, pot suposar en la pràctica l’arraconament del valencià de molts centres escolars, cal recordar que la recuperació de la llengua pròpia és un dels eixos principals que justifiquen la nostra autonomia i tota l’arquitectura administrativa que s’ha desenrotllat des dels anys huitanta».
I també ha recordat que «l’exercici d’eixe suposat dret individual produirà una inseguretat lingüística entre els pares, perquè no podran saber a priori si en el centre que ells han triat es garantirà l’ensenyança en valencià, ja que no existeix cap classe de planificació lingüística i tot es deixa a l’atzar dels percentatges que s’assolisquen en el procés de matrícula». «Serà pràcticament impossible completar el cicle educatiu en valencià, ¿a on queden els drets reconeguts en els textos legals esmentats respecte de la llengua valenciana?», ha inquirit.
Com a conclusió, el Centre Isabel de Villena ha considerat «clarament discriminatori el tractament que rep el valencià en l’ordre de la Conselleria d’Educació i, a més, manifesta dubtes sobre la seua legalitat». És per això que demana la retirada de l‘ordre i «un esforç als responsables polítics actuals per dignificar l’educació en valencià i a no tindre vergonya de la llengua i la cultura pròpies».