Escola Valenciana ha criticat durament la gestió «ineficaç i negligent» de la Conselleria d’Educació, liderada per José Antonio Rovira (PP), en els centres educatius afectats per la DANA, «els quals només han rebut circulars però cap ajuda real i efectiva per a recuperar l’activitat educativa», segons denuncia l’entitat.
Així, «més enllà d’enviar inspeccions a alguns centres amb danys irreparables a les infraestructures i enviar una circular, divendres de vesprada, amb poques o cap indicació sobre la reubicació de l’alumnat que havia de produir-se hui dilluns, la Conselleria d’Educació no ha enviat empreses especialitzades en la neteja dels fongs que, després de llevar el fang, apareixen a les parets dels centres», critiquen. De la mateixa manera, «tampoc ha facilitat personal per a retirar el fang dels patis i les aules, tasca que han realitzat voluntàries, famílies i personal docent i directiu».
D’altra banda, a hores d’ara, Escola Valenciana diu no tindre constància que la Conselleria d’Educació haja iniciat cap treball de revisió i reposició de material escolar, ni mitjans de transport per a l’alumnat que ha estat reubicat en centres fora dels seus municipis.

No obstant això, l’entitat sí que ha pogut recollir experiències de centres les darreres setmanes. Per exemple, expliquen que des del CEIP Vil·la Romana de Catarroja (Horta Sud) sol·liciten suport públic i de les comunitats educatives per poder recuperar-se’n i recorden que, abans de la DANA, ja feia mesos que esperaven unes reformes de millora de les instal·lacions per les goteres i filtracions del pati.
Per aquests motius, diuen que les comunitats educatives reaccionen «davant la falta de resposta efectiva i immediata de la Conselleria d’Educació per a restablir l’activitat educativa a les zones afectades per la DANA».
Suport psicològic
Igualment, Escola Valenciana ha assenyalat que la «pèrdua de l’escola i de l’activitat educativa implica danys socials greus», de manera que el desplaçament forçós d’alumnat a altres centres educatius «ha d’anar acompanyat de suport psicològic». L’entitat ha reclamat atenció psicològica, també, per al professorat que ho necessite.
Per a Escola Valenciana, els responsables polítics de la gestió educativa «no tenen en compte els impactes de la catàstrofe en les comunitats educatives, especialment en l’alumnat, perquè no han previst cap reforç». Novament, asseguren, «ha estat la ciutadania qui ha generat i compartit materials pedagògics per a treballar a classe la DANA al País Valencià».
Ajudes a les famílies
Escola Valenciana ha exigit que les associacions de famílies i d’alumnat afectades per la DANA reben l’import màxim de la subvenció de la Conselleria d’Educació, la resolució de la qual es va publicar el 28 d’octubre, atesa la dificultat de poder presentar les sol·licituds abans d’acabar el termini, el pròxims dijous, 14 de novembre, per estar desenvolupant tasques de neteja i de recuperació de materials.
Un euro, llavor de solidaritat
L’entitat ha engegat pel seu compte la campanya «Un euro, llavor de solidaritat» de suport a la població valenciana afectada per la DANA. Aquesta acció solidària permetrà adquirir el material escolar necessari per a recuperar l’activitat educativa i fer costat a les comunitats educatives que ho necessiten.

D’altra banda, per als centres educatius i el professorat de les zones afectades l’entitat ha habilitat un canal de comunicació específic per a recollir les necessitats més immediates.
Rovira, dimissió
Per últim, Escola Valenciana ja va iniciar una recollida de signatures per a demanar la dimissió del conseller d’Educació, José Antonio Rovira, el passat mes de juny, quan es va aprovar la nova llei educativa. Per a l’entitat, aquesta petició «cobra més força ara, ja que Rovira ha tornat a demostrar la seua ineficàcia i incompetència al capdavant d’aquesta Conselleria».