Si tens cotxe, supose que estaràs al dia de la nova mesura en matèria de seguretat que entrarà en vigor a partir de l’1 de gener de 2026. Es tracta d’un dispositiu elèctric de presenyalització, conegut com a V16, que substituirà els clàssics triangles en cas d’avaria o accident. Segons dades de la Direcció General de Trànsit, entre 2018 i 2021 hi va haver entre díhuit i vint-i-dos atropellaments mortals per baixar a col·locar-los. En canvi, la xifra de morts a causa del mal estat de les carreteres és infinitament molt superior. Les xarxes socials fan fum amb aquesta nova i controvertida decisió, ja que sembla que tindrà més inconvenients que avantatges. La polèmica està damunt la taula. Vegem-ho.

A priori, sona a estafa i de la bona, perquè se suposa que és per a millorar la nostra seguretat i evitar accidents, però, personalment, hi tinc els meus dubtes. Eixe llum salvavides, a les dotze del migdia en ple juliol o agost, directament no es veu, i de nit només és visible quan ja estàs damunt el vehicle immobilitzat en la calçada. Amb boira o condicions meteorològiques extremes, ni en parlem. No és que ho diga jo, és que hi ha infinitat de vídeos per Internet que ho demostren. A més, hi ha persones que el van comprar fa temps, quan encara no havia d’estar connectat amb la DGT, ja l’han usat i asseguren que, a pocs metres de distància, és com no vore’n tres dalt d’un burro. I no m’estranya, si la gent no veu els llums estroboscòpics blaus dels vehicles d’emergències (policia, ambulàncies, bombers), de les grues, dels treballadors de conservació de carreteres, com han de vore un llum que il·lumina menys que la llanterna del mòbil? D’altra banda, per a què serveixen els intermitents d’emergència? O és que són un adornament? No fan ja la funció de la balisa? Tots els cotxes en tenen, com a mínim, quatre, i els més moderns també en els laterals. Realment fa falta un cinqué o seté senyal? 

M’agradaria saber si hi ha proves o informes externs que corroboren l’augment de seguretat amb aquest llumet. Ho dic perquè fins i tot en alguns casos en trobe perillós l’ús. Si el cotxe em deixa tirat en una revolta o en un canvi de rasant, que els il·luminats (mai millor dit) que han ideat aquesta cosa m’expliquen com s’evita un accident amb eixa balisa i sense els triangles de senyalització. I damunt volen que ens quedem dins el vehicle a l’espera de l’ajuda, la mare que va! Jo me n’eixiria perquè pot vindre algun despitat i dur-nos per davant, tot i que ens arrisquem a multa per haver abandonat el vehicle. Damunt, quan col·locarem la balisa, ens connectarem amb la DGT, però aquesta no passarà l’avís ni a la Guàrdia Civil de Trànsit ni als serveis d’emergències, o siga que si necessitem socors, haurem de telefonar nosaltres al 112. 

Imatge d’una revolta de visibilitat reduïda amb dos sentits de circulació.

El debat també ha esclatat pel fet que estarem geolocalitzats, i això, per a alguns, podria ser il·legal i vulnerar més d’un dret individual. Perquè, és clar, si no transmet, la informació no arriba a cap lloc, i per a activar-la caldrà escanejar prèviament un codi QR, descarregar una aplicació mòbil i proporcionar tota una sèrie de dades personals, del vehicle i de la pòlissa de l’assegurança el tractament de les quals desconeixem a hores d’ara, però, això sí, estarem més controlats que per Hisenda. En aquest cas, en ple segle XXI, quan pràcticament tothom té un telèfon intel·ligent, ¿no seria més senzill, més barat i més ecosostenible dur-hi una aplicació que estiga connectada amb les autoritats per avisar de qualsevol incidència? En teoria, la geolocalització és perquè la DGT puga comunicar en les pantalles informatives la posició del vehicle. I què passarà si l’avaria o l’accident té lloc en una via secundària perduda i sense cobertura?

Si estem per la cura del medi ambient, com l’any 2025 obliguen a comprar un dispositiu que funciona a piles? O és que ara aquestes ja no contaminen? I altra cosa. La balisa ha d’anar en la guantera. Què passa a les zones d’Espanya on a l’estiu la temperatura interior del cotxe pot arribar fàcilment als 50 graus o més? Ningú ha pensat que les bateries poden botar foc el vehicle? En qualsevol cas, parlem d’un aparell amb baixa autonomia perquè les piles alcalines o de liti es descarreguen. Funcionaran el dia que vertaderament hàgem d’utilitzar la V16? A més, només se subjecten en metall, i no en tots. En altres suports, pot eixir volant fàcilment. Per a més inri, les balises duen una targeta eSIM amb una caducitat màxima de 12 anys, la qual cosa vol dir que d’ací a un temps haurem de comprar-ne altra. I és ací quan comença a cobrar força la tesi que tot açò no és més que, com diria ma mare, un sacaperras.

La balisa V16 col·locada en la part superior del vehicle

Altre argument que permet pensar que estem davant un robatori és que Espanya serà l’únic país europeu que adoptarà aquesta absurditat. Per tant, si eixim de les nostres fronteres, la balisa no servirà i caldrà continuar emprant els triangles. En canvi, si un portugués o una francesa entren en territori espanyol a repostar gasolina, no els serà d’aplicació aquesta norma i no estaran obligats a utilitzar aquest artefacte. Bravo! I jo em pregunte: per què no hi ha una normativa que unifique les mesures de seguretat i que vetle per la integritat física dels conductors de vehicles en les carreteres de tota la Unió Europea? Tanta moneda comuna, tant d’espai de Schengen i en aquest tema no hi ha un consens?

Ens queixem dels 30, 40 o 50 euros d’un llum inútil i del cost de la vida a l’alça en els últims anys, però no hi fem res. Semblem un ramat d’ovelles. Convé recordar que els francesos van cremar mitja França l’any 2018 per l’augment del preu dels carburants. També van guillotinar Lluís XVI el 21 de gener de 1793 en plena Revolució Francesa mentre nosaltres continuem donant de menjar una família reial ben nombrosa. Malauradament, la maleïda balisa no és la primera presa de pèl que patim. De què han servit les enganxines que catalogaven la contaminació del vehicle si molts ajuntaments no estan aplicant les zones de baixes emissions? Què va passar, durant la pandèmia, amb les mascaretes, els tests d’antigen i les vacunes? Alguns van fer l’agost, no? Doncs ara, el mateix. En aquest cas, el senyal lumínic afecta tots els conductors. Fem comptes perquè barat no és i, de cotxes, n’hi ha molts. Es calcula que el parc automobilístic a Espanya és de 34.584.416 vehicles aproximadament, i que el preu de la V16 són, de mitjana, 40 euros: 1.383.376.640 euros. Si el llum ha de ser obligatori per a tothom, per què no és gratuït? Si hem de passar per la pedra, per què l’IVA és del 21% i no del 4% com va ocórrer amb les mascaretes quirúrgiques d’un sol ús durant la COVID-19? Tot apunta que el Govern obtindrà uns guanys de vora tres-cents milions d’euros mitjançant l’impost de valor afegit d’aquests aparells. Per això som molts els que pensem que, més que de seguretat, aquesta és una mesura recaptadora de diners. Per cert, la multa per no dur la V16 ascendirà a 80 euros. Fent més caixa encara. 

No dic que tota aquesta embrolla siga invenció de Pedro Sánchez, però sí que ho és de la DGT, que depén del Ministeri de l’Interior. Les males llengües assenyalen que els creadors d’aquesta idea són dos guàrdies civils jubilats. No ho sé, però estaria bé que fora públic de qui n’és la patent. Quines són les empreses que fabricaran les balises que la DGT ha declarat com a vàlides? Perquè el preu i la qualitat no són iguals en totes les marques, i no totes aprofiten. Quan la comprem, com sabrem si funciona o no? Qui ens garanteix que ho farà si realment un dia la necessitem en cas d’emergència? Trobe que tot aquest afer fa molt mala olor, i no m’estranyaria gens que d’ací a uns anys vérem en les portades dels periòdics, en primera plana, el cas balisa. Que el cosí d’algú ben posicionat s’està fent d’or amb aquesta mesura és una cosa de la qual no tinc cap prova però tampoc cap dubte. Marca España.

Em crida molt l’atenció que les organitzacions de consumidors no hagen dit ni mu d’aquesta estafa. També que els partits de l’oposició estiguen callats com un puta. Només aquests últims dies, després del gran enrenou mediàtic, Abascal i Alvise s’hi han pronunciat. La Guàrdia Civil de Trànsit sí que s’ha sumat a les crítiques i considera que eliminar els triangles és un error. Tem que, d’ací a poc temps, quan vegen la quantitat de vehicles que han col·lidit per aquest gran invent, quan ja les hàgem comprat i ells hagen fet el negoci, el Govern recularà, la V16 deixarà de tindre validesa, tornarem al sistema actual (hi ha una màxima que diu: allò que funciona, no ho toques) o ens faran comprar altra cosa que algun cap benpensant idee i, cosa pitjor, no ens retornaran els diners desemborsats en aquest mecanisme ineficient que només ens servirà per a jugar a lladres i serenos.

Quatre de les estafes més famoses de la història.

En resum, crec que el Govern d’Espanya encara està a temps de corregir una empastrada tan temerària per a la vida de les persones. No es tracta d’oposar-se a la seguretat, sinó d’exigir sentit comú als nostres governants, més control i més responsabilitat abans d’imposar una mesura que pot generar més problemes que solucions. Un dispositiu ineficaç perquè, a banda que no il·lumina suficientment, ja estem geolocalitzats amb el GPS dels mateixos vehicles, el botó SOS i els telèfons mòbils, i els cotxes ja duen de sèrie i gratis els llums d’avís d’emergències. En definitiva, un bunyol majúscul implementat molt malament. Per això crec que, en aquesta ocasió, el Govern central ha patinat. Afortunadament, des que van entrar en vigor els triangles, mai els he hagut d’usar. Espere no haver de fer servir tampoc aquest llumet. Jo dic NO a la balisa: no solament és una martingala per a alguns, sinó que és un perill per a tots.

Més notícies
Notícia: La mà estesa de Pérez Llorca (amb l’extrema dreta)
Comparteix
El discurs i el to de del nou president de la Generalitat contra la crispació contrasta amb un fons escorat cap a l'extrema dreta
Notícia: Un president imposat i un País Valencià en perill
Comparteix
OPINIÓ | "Si la dreta i l'extrema dreta pensen que el poble valencià es quedarà quiet mentre ens furten la democràcia, la dignitat i el futur, s'equivoquen. No passaran."
Notícia: VÍDEO | Xavi Castillo: “No sé si Mazón és tonto o es caga en la nostra cara”
Comparteix
L'actor i humorista comenta la investidura del nou president de la Generalitat, Juan Francisco Pérez Llorca, i les últimes notícies de Carlos Mazón a El Ventorro
Notícia: El safari humà
Comparteix
"La lliçó amarga és aquesta: no cal un rifle ni una posició elevada per participar en la barbàrie. N'hi ha prou amb mirar i no escandalitzar-se massa."

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa