Diari La Veu del País Valencià
Sumar planteja com a prioritats la reforma del finançament i compensacions per l’Espanya radial

Les primeres propostes –si bé encara provisionals i a l’espera del que es decidisca en el debat ciutadà– del programa electoral de Sumar comencen a veure la llum. I algunes afecten especialment el País Valencià.

Com per exemple, i segons informacions recollides per Europa Press, la reforma del sistema de finançament autonòmic per tal de resoldre d’una forma definitiva la situació d’infrafinançament que pateixen territoris com el País Valencià, les Illes Balears, Múrcia o Andalusia. Aquesta reforma, que es defineix com «inajornable», aniria acompanyada de la implementació d’un fons de compensació per «l’efecte radialitat» en les infraestructures, per tal de compensar als territoris perjudicats per l’actual disseny de les xarxes viària i ferroviària.

Aquestes dues propostes –de les quals per ara no han transcendit més detalls- s’emmarcarien en una proposta més global d’incrementar les quotes d’autogovern autonòmic i avançar cap a un model federal.

Els documents elaborats pels grups de treball sectorials representen el primer esborrany de la proposta programàtica de Sumar, però no són els definitius, ja que la plataforma impulsada per Yolanda Díaz té previst un procés de participació ciutadana per esmenar-les i acabar de donar-li forma.

Educació, habitatge, jornada laboral i emergència climàtica

La resta de punts avançats en aquest primer esborrany proposen una àmplia bateria de reformes de caràcter progressista i ecologista. Entre les més destacades inclouen la reducció de la jornada laboral a les 35 o 32 hores setmanals, les deduccions fiscals per a treballadors amb baixos ingressos, la reducció progressiva de les taxes universitàries i l’augment de beques, reduir la presència de la religió en l’escola pública, la regulació dels pisos turístics i la sanció als grans tenidors que mantinguen habitatges desocupats durant més de dos anys.

Entre les propostes de caràcter ambiental, es troben les taxes al vehicle privat i a l’avió quan hi haja alternatives, per tal de fomentar el transport públic, peatges urbans a les grans ciutats i col·laborar amb els ajuntaments per ampliar les xarxes de mobilitat sostenibles.

Comparteix

Icona de pantalla completa