La plataforma ciutadana Comissió Ciutat-Port, integrada per associacions veïnals, ecologistes i sindicals de la ciutat de València i de les localitats adjacents, ha emès un comunicat per a respondre a l’aprovació, per part de l’Autoritat Portuària de València (APV), dels plecs per a la contractació de les obres del «Projecte constructiu del moll de contenidors de l’ampliació nord del Port de València».
Segons l’entitat aquest projecte, beneït per PP, PSOE i Vox, és «lesiu per als interessos de la ciutat i s’adopta contravenint múltiples informes oficials i ignorant la resolució del Tribunal Superior de Justícia de Madrid, que suspèn cautelarment la capacitat de l’APV per a decidir si és necessària una nova Declaració d’Impacte Ambiental (DIA)».
La Comissió Ciutat-Port considera que l’APV s’ha convertit en «ostatge dels lobbies portuaris en detriment de la salvaguarda de l’interès públic», i acusa els grups polítics que han aprovat aquest projecte d’obeir els interessos de l’empresa naviliera MSC. La plataforma també diu que els partits que aproven l’ampliació «saben que estan fent un vestit a mida a una multinacional que tributa fora de la Unió Europea a través d’un projecte multimilionari i amb una DIA invàlida i caduca per a una finalitat que només satisfà els interessos privats de la multinacional».

Acusació
En aquest sentit, la Comissió Ciutat-Port acusa els responsables polítics de l’ampliació de promoure una gestió ineficient, en referència a l’APV, i una mala gestió «denunciada pels treballadors del sector en un context de trànsits portuaris en clar descens». També pensen que l’ampliació «no respon a cap necessitat real de l’economia valenciana» perquè «no aporta valor afegit al comerç local i especialment a la petita i mitjana empresa: serà un megaport d’aparcament per al transbord de contenidors buits sense relació amb l’economia local» que, a més, «s’aparta de l’interès general», en tant que «només respon a les exigències i als interessos de la multinacional MSC».
Des d’aquesta entitat també consideren que l’ampliació exigirà «un volum desmesurat de despesa pública, de vora 800 milions d’euros, inoportú per a eixa finalitat i en detriment de necessitats més urgents per a la ciutadania i el medi ambient» i que, alhora, «representa una amenaça molt preocupant per al nostre territori», en referència sobretot a l’Albufera, a l’horta i a les platges. També apunten que el projecte «posa en risc la salut pública, perquè s’incrementarà substancialment la contaminació ambiental i acústica», atès que «la principal causa de la contaminació de l’aire que respirem a València procedeix del port».
També asseguren que el projecte, tal com adverteixen els treballadors del sector, destruirà ocupació en la terminal pública de contenidors construïda sobre la platja de Natzaret, així com en la terminal nord per la robotització i l’automatització, i que «les actuals infraestructures són més que suficients per a donar servei a uns trànsits portuaris en clar descens, segons la informació de la mateixa administració portuària i del sector navilier».
Per últim, des de la Comissió Ciutat-Port entenen que l’ampliació «generarà expectatives i drets en l’empresa beneficiària, que no dubtarà a exigir exorbitants indemnitzacions quan els tribunals declaren la nul·litat del projecte», i posen com a exemple en aquest sentit el cas Castor. L’entitat conclou que «aquest projecte només se sustenta per motivacions fal·laces: no és cert que hi haja més càrrega de treball, només és una mudança “a la carta” pagada amb fons públics per a MSC en l’actual context de relocalització de l’economia i desviament de trànsits al nord d’Àfrica per explotació de mà d’obra més barata i sense impostos mediambientals».
Per tot això, la Comissió Ciutat Port assegura que la lluita «continua i continuarà amb forces renovades».