El Síndic de Greuges, Ángel Luna, ha lamentat que la Conselleria d’Educació, dirigida per José Antonio Rovira, no haja concretat quines mesures adoptarà per «alleugerir» la «desigualtat» dels escolars «en situació de vulnerabilitat social», tal com recomana de manera reiterada el defensor del poble valencià.
D’aquesta manera conclou la queixa d’ofici oberta pel Síndic al febrer d’enguany, que pretenia investigar la capacitat del sistema educatiu valencià d’oferir igualtat d’oportunitats a l’alumnat que pateix situacions desfavorables per factors socials, econòmics, culturals, geogràfics i ètnics, segons ha informat l’entitat.
Concretament, l’objectiu de la institució era comprovar si la Conselleria d’Educació garantia unes «condicions més favorables» per a l’alumnat «en situació de vulnerabilitat socioeducativa». En la seua resolució de recomanacions, el Síndic instava la Conselleria a millorar la informació a les famílies sobre l’elecció de centre i l’accés a beques i ajuts, a oferir activitats extraescolars i d’oci educatiu o a proporcionar acompanyament i tutorització a l’alumnat i les seues famílies.

A més, demanava garantir la coordinació interdepartamental entre les conselleries de Sanitat, Serveis Socials i Educació; distribuir de manera equitativa el finançament en funció de les necessitats de l’alumnat i la complexitat dels centres; reduir la segregació i evitar la formació de guetos en centres desafavorits; i també donar suport a les famílies per a previndre i gestionar situacions de risc.
La queixa del Síndic
Segons el Síndic, «malgrat que la Conselleria d’Educació diu acceptar cadascuna d’aquestes recomanacions i recordatoris de deures legals inclosos en la resolució, indicant per la seua part la normativa que contempla instruccions per a pal·liar la desigualtat de l’alumnat», Ángel Luna considera que la Conselleria «no s’ha compromès a impulsar i aprovar mesures concretes adreçades a compensar les desigualtats a través de programes específics desenvolupats en centres docents escolars o en zones geogràfiques on resulte necessària una intervenció educativa».
La Llei del Síndic de Gregues estableix que les respostes de l’administració han de manifestar, «de forma inequívoca», el seu posicionament respecte a les recomanacions contingudes en les resolucions i, en concret, si s’accepten, es faran constar les mesures adoptades per al seu compliment.
Per últim, el Síndic apunta que l’administració responsable d’Educació és la que ha de proporcionar als centres escolars «els recursos i els mitjans necessaris per a desenvolupar la seua activitat, així com adequar les seues estructures i organització per a aconseguir donar una resposta adequada a les necessitats i als interessos d’aquests alumnes, que constitueixen un dels grups amb més riscos d’exclusió escolar i, per tant, d’exclusió social».