Compromís ha portat a la Comissió Europea el projecte d’instal·lació de macrodipòsits de combustible al Port d’Alacant per tal «d’impedir la seua instal·lació per les greus conseqüències mediambientals i socials, perillositat i per la hipoteca que representarà per al desenvolupament i model de ciutat», ja que el projecte se situarà molt a prop del nucli urbà d’Alacant.
L’eurodiputat Vicent Marzà s’ha adreçat a la Comissió Europea amb una pregunta sobre aquesta qüestió que posa al focus l’autorització de l’activitat dels 18 macrodipòsits de combustible del Port d’Alacant sense avaluació ambiental. La iniciativa sorgeix d’una reunió de Marzà amb els representants de la Plataforma Per Un Port Sostenible, Sol Garcín i José Santamaría, en la qual també van participar els regidors de Compromís Rafa Mas i Sara Llobell.
Marzà ha assegurat que des de Compromís «tenim clara que la lluita dels moviments ciutadans d’Alacant per aturar la instal·lació de dipòsits de combustibles al Port no només és justa, sinó que ha d’anar fins al final. Per això hem presentat una pregunta per escrit a la Comissió Europea, perquè pensem i tenim clar que incompleixen diferents normatives europees, i que s’han de protegir tant els habitants d’Alacant com el seu medi ambient i els espais protegits».

En aquest aspecte, el portaveu municipal, ha parlat del tema en la sessió plenària municipal d’aquest dijous, a l’alcalde Luis Barcala (PP), quan pensa convocar la comissió Port Ciutat que es va aprovar el 2023 a proposta de Compromís «per tal de marcar i definir una estratègia conjunta de tots els grups polítics per impedir, per tots els mitjans legals, la instal·lació d’uns macrodipòsits amb 700.000 tones de capacitat que hipotecarien el futur de la ciutat i representaria una amenaça real per a la salut i la seguretat de la ciutadania i del medi ambient».
La pregunta a Europa
Pel que fa a la pregunta formulada a la Comissió Europea, aquesta fa referència al fet que el Port d’Alacant va autoritzar al 2019 un centre de distribució de combustibles gestionat per l’empresa XC Business 90 SL. Segons el Ministeri espanyol per a la Transició Ecològica, el projecte podria tenir un impacte negatiu en espais marins protegits per la Xarxa Natura 2000 i contravindria, també, la directiva europea 92/43.
La mateixa Comissió Europea ja va apuntar en una resposta que «abans d’acceptar un projecte que puga afectar significativament un espai Natura 2000, les autoritats competents han d’avaluar i confirmar adequadament que no hi haurà repercussions per a l’espai». D’altra banda, una sentència emesa pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea el 2001 confirmava que «una autorització tàcita no pot ser compatible amb les exigències de les directives», i des de Compromís recorden que l’avaluació pertinent «no s’ha realitzat i s’ha atorgat la llicència per silenci administratiu».
Per això, Marzà ha preguntat si la Comissió considera adequat l’atorgament tàcit d’aquesta llicència i si es preveu advertir al Govern espanyol, a la Generalitat Valenciana i a l’Ajuntament d’Alacant de la seua obligació de protegir la Xarxa Natura 2000. També pregunten si la Comissió Europea considera que, «davant la incertesa i el risc que poden suposar per a la biodiversitat i les persones, si s’hauria de suspendre immediatament la llicència».