Quan a l’octubre del 2022, València va ser guardonada com a Capital Verda Europea, tota la ciutat ho va celebrar. No soles l’equip de govern –llavors liderat per Joan Ribó- sinó també el PP, en un acte d’oposició responsable i a diferència de Vox, única formació que s’hi va oposar.
Amb aquesta distinció, no soles es tornava a posar «València al mapa» –una obsessió transversal en la política municipal- i es rebia un premi de 600.000 euros, sinó que també es feia sense haver de gastar milions de diners públics en caríssimes infraestructures pensades per quedar obsoletes l’endemà de l’esdeveniment que fora. Ací, el que tenia en compte el jurat eren les polítiques que s’estaven fent: carrils bici, impuls a la mobilitat sostenible, zones per a vianants, lluita contra el canvi climàtic, protecció de l’horta que envolta la ciutat… Precisament les polítiques que més va criticar el PP des de l’oposició i que ara ha començat a revertir una volta ha arribat al govern.
El gener del 2024 es donarà la paradoxa que Maria José Catalá serà l’alcaldessa d’una Capital Verda Europea que està actuant en contra dels motius pels quals ostenta el guardó.
Una de les primeres decisions del PP al consistori va ser frenar la posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), el que ja ha suposat l’amenaça del ministeri espanyol de Transició Ecològica de reclamar el retorn dels 10 milions de fons europeus rebuts per implementar-la. Però, a més, activistes veïnals denuncien la intenció de descafeïnar-la. Fa unes setmanes, el regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, declarava als mitjans que tot es limitaria a una adaptació de l’Àrea de Prioritat Residencial (APR) –que en el seu moment també va ser durament criticada pel PP- que ja funciona en part de Ciutat Vella i potser en «alguna altra zona de València, sempre que no siga amb mesures restrictives».

Colón, Pérez Galdós i carrils bici
Més mediàtica que la ZBE ha estat l’intent de reforma del carrer de Colón, on es pretén eliminar un carril de l’EMT per ampliar l’espai destinat als vehicles privats, just tot el contrari del que vol fomentar la Comissió Europea amb el guardó de la Capital Verda. «Modificar el disseny del carrer ded Colón, dissenyat pels tècnics municipals, és una pèssima notícia, que empitjorarà el serveis als milers de viatges d’autobús i taxi, i farà augmentar la pol·lució sense millorar la situació del trànsit», ha explicat al Diari La Veu el regidor de Compromís Giuseppe Grezzi.
Al costat de Colón hi ha la paralització del projecte de renaturalització del túnel de l’avinguda de Pérez Galdós, una decisió que ha despertat nombroses protestes ciutadanes durant les darrere setmanes. La decisió de Catalá de no licitar les obres per eliminar aquesta autovia urbana podria suposar, a més, la pèrdua dels 12 milions d’euros de subvenció europea per a fer les obres.
La pèrdua de subvencions europees també plana sobre l’amenaça de Catalá de revertir carrils bici, una de les seues principals promeses electorals i on fins ara s’ha embossat, després d’un intent fallit d’eliminar-ne un tram al carrer de José Andreu Alabarta, al barri de Sant Isidre. Amb tot, l’alcaldessa manté la determinació d’eliminar tant carrils bici com la conversió en zona de vianants.
Declaracions «pro-cotxes»
Amb tot, la política contrària a la mobilitat sostenible del nou consistori es nota en moltes altres actuacions, potser més xicotetes, però que també tenen el seu impacte, com poden ser la reducció de l’horari de les places d’aparcament en l’ORA, que fomenta l’ús del vehicle privat, la pèrdua de freqüències dels autobusos urbans per la no contractació de desenes de conductors o les constants declaracions en defensa del vehicle privat dels membres de l’equip de govern així com de negació del canvi climàtic dels seus aliats de Vox.
«Estem assistint a un desmantellament de les polítiques de sostenibilitat que ens han portat a ser Capital Verda Europea (…). No hi ha cap anunci que vaja a favor de la sostenibilitat, tot són anuncis de retrocés», alertava recentment l’exalcalde Joan Ribó, artífex de la guanyadora candidatura valenciana de Capital Verda Europea.