Diari La Veu del País Valencià
Un excap de Diputació diu que el «call center» va sorgir d’una «necessitat política»

Salvador Deusa, excap de la Diputació de València, ha afirmat que el servei del «call center» va sorgir d’una «necessitat política» i va comptar amb el suport de diferents informes tècnics. Així mateix, ha defensat que el procés de contractació va ser «tot transparent» i que no va haver-hi «cap queixa ni reclamació» sobre aquest.

Deusa ha declarat aquest dimecres en qualitat d’acusat en el judici que se segueix contra ell, contra l’expresident de la Diputació i del PP de València Alfonso Rus, l’exgerent d’Imelsa Marcos Benavent i altres quatre persones més per la peça D del cas Imelsa.

Fiscalia Anticorrupció acusa Rus dels delictes continuats de prevaricació administrativa, malversació de cabals públics i tràfic d’influències i li demana huit anys de presó; per part seua, al «ionqui dels diners», li atribueix els delictes de prevaricació i malversació també amb caràcter continuat i li demana quatre anys i mig de presó.

Els altres cinc acusats en aquesta peça -bé com a autors directes o com a cooperadors necessaris- estan acusats de delictes continuats de prevaricació, malversació, falsedat en document oficial, falsedat en document mercantil i/o blanqueig de capitals. Entre ells està l’exsogre de Benavent, per al qual el fiscal reclama 13 anys de presó.

Deusa, en la seua declaració, ha afirmat que va arribar a l’entitat pública a través del llavors interventor general, que el va cridar i li va oferir un lloc de responsabilitat sobre la base de la seua experiència professional. «Em va dir que podia ajudar el gerent a canalitzar el treball», ha indicat.

L’acusat va acceptar el lloc i el va nomenar l’expresident de la Diputació a proposta del secretari general. Així, va començar a treballar el gener del 2008 i va finalitzar el treball el desembre del 2013. S’encarregava de fer un seguiment ordinari dels projectes i serveis que els encomanava la Diputació, entre ells del «call center», ha explicat. No obstant això, no s’encarregava ni de la contractació ni de les auditories, ha aclarit.

En relació amb el «call center», ha exposat que va sorgir d’una «necessitat polític» perquè la Diputació tenia «moltíssims problemes» amb el servei de recaptació de tributs. «El concurs va ser una decisió merament política i des del punt de vista tècnic es va pensar en com muntar-lo. Jo vaig aportar la meua experiència per a plasmar el projecte concret», ha descrit.

Seguidament, ha narrat que ell es va ocupar d’elaborar l’informe de necessitat de contractació, que va ser un acte reglat, però no del servei. Ha puntualitzat sobre aquest tema que ell depenia del conseller delegat i que no tenia a ningú a càrrec seu. Tampoc pertanyia a l’equip directiu d’Imelsa ni tenia capacitat d’influència sobre ningú, ha repetit.

Així mateix, sobre el contracte del «call center» -adjudicat a l’empresa Servimun S.L.-, ha asseverat que els plecs de les descripcions tècniques els va contractar Benavent a una empresa externa mentre que el plec de qüestions administratives el va fer la direcció jurídica. Ell va signar el plec tècnic al costat del conseller delegat i ha assegurat que el mateix estava molt ben elaborat. També es va encarregar de revisar les ofertes i d’avaluar-les.

«Tot va ser legal»

L’acusat ha indicat que Servimun va ser l’empresa millor valorada «i això coincidia amb tots els que ho van estudiar». En relació amb les objeccions posades pels tècnics anys després, una vegada investigada la causa, ha dit: «Podríem haver millorat algunes coses, però això es diu amb una perspectiva de cinc o sis anys. Tot el que es va fer en el seu moment va ser legal», ha subratllat.

Quant a la relació que mantenia amb Alfonso Rus, ha afirmat que «cap», «ni amb aquest contracte ni amb res». «No el veia en la Diputació, per sort, perquè igual m’hauria cessat. He coincidit amb ell en un parell d’enterraments i de noces. Diferents i distants», ha respost.

També ha assenyalat que no tenia gens d’interés directe en què alguna empresa obtinguera l’adjudicació i ha advertit que tampoc va pressionar ningú per a contractar cap mercantil: «Jo no pintava res en Imelsa», ha postil·lat.

En relació amb Mariano López, exsogre de Benavent i col·laborador de Servimun -la Fiscalia considera que López va mitjançar perquè s’adjudicara el contracte aprofitant la seua relació d’amistat amb Deusa-, l’acusat ha manifestat que tots dos són de Xàtiva i van estudiar junts alguns anys. També van coincidir en algunes pasqües o festes, «però amb ell i amb altres 50.000 persones més», ha concretat. Ha matisat que no es va posar en contacte amb ell perquè l’afavorira amb el contracte del «call center» a Servimun.

Així, sobre els motius pels quals s’ha vist embolicat en aquest procediment, Deusa ha indicat que «per la guerra creuada entre Benavent i Mariano López, exsogre i exgendre. A més, a Marcos li va caure bastant malament que jo deixara allò perquè teníem un procediment de contractació perfecte. El vaig deixar tirat», ha respost.

Comparteix

Icona de pantalla completa