María José Catalá, alcaldessa de València, feia recentment una encesa “defensa de la nostra cultura, la nostra llengua i la nostra manera d’entendre el món” durant l’acte del centenari de l’oficialització de l’Himne Regional el passat 6 d’octubre. Però més enllà de les declaracions pomposes, en què es concreta aquesta defensa? En els xicotets detalls es nota l’amor, diu el saber popular i com la història fa referència a Sant Dionís, queda ací com l’anell al dit.

Falca de ràdio de la campanya publicitària de Sant Dionís de l’Ajuntament de València

I és que la campanya promocional del xicotet comerç, especialment les pastisseries i forns que l’Ajuntament de València ha programat per fomentar el consum de dolços de massapà durant el 9 d’Octubre i Sant Dionís ha estat realitzada exclusivament en castellà. Una situació, no per habitual, especialment significativa tenint en compte que és una campanya de promoció durant el 9 d’Octubre.

Segons la fitxa de la campanya -un document tècnic per definir les característiques de qualsevol campanya de publicitat institucional- a la que ha tingut accés Diari La Veu s’especifica que aquesta ha de ser “no bilingüe”. La plasmació en els mitjans contractats per emetre o publicar el text de l’anunci -més enllà del cartell, que sí que és en valencià- és que aquest és en castellà, el que suposaria una violació del reglament d’ús del valencià aprovat per la corporació municipal en 2005 que estableix el valencià com a llengua usual de l’Ajuntament.

Detall de la fitxa de campanya on s’especifica que aquesta ha de ser “no bilingüe”

La fitxa està signada digitalment pel regidor de Comerç, Santiago Ballester, i el cap de servei de la regidoria.

Protestes de Compromís

El regidor de Compromís Ferran Puchades ha declarat que “esta és una mostra més de com Català i tot el seu govern reneguen de la nostra llengua de la qual només fan un ús folklòric encara que no donen exemple utilitzant-la de manera quotidiana, ni tampoc tenen la mínima voluntat de protegir-la i promocionar-la, malgrat ser un patrimoni de tota la ciutadania i la senya més important de la nostra identitat.”

Per la seua banda, Lo Rat Penat ha emés també un comunicat “felicitant” l’Ajuntament de València per utilitzar la fórmula Sant Donís, enlloc de Sant Dionís -ambdues són correctes- però sense fer cap menció a l’exclusió del valencià dels anuncis.

Imatge de la campanya publicitària de Sant Dionís de l’Ajuntament de València
Més notícies
Notícia: València clou el cicle sobre la llengua del Congrés de Cultura Catalana
Comparteix
La jornada "El dret a la llengua: reptes i oportunitats" tindrà lloc a l'Octubre CCC aquest dissabte
Notícia: Castalla celebra la 8a Fira de la Fantasia en homenatge a Enric Valor
Comparteix
Del 17 al 19 d’octubre, la capital de la fantasia valenciana desplega rutes, espectacles, concerts i tallers familiars en un programa que reforça el vincle amb l’escriptor castallut
Notícia: Catalá patrocina amb 100.000 euros la marató de Roig
Comparteix
L'Ajuntament de València signa un contracte amb la Societat Esportiva Correcaminos, "titular en exclusiva dels drets de la marató"
Notícia: Compromís, Més per Mallorca i ERC reclamen el nou canal en valencià de RTVE
Comparteix
La PNL de Més, ERC i Compromís insta el Govern a garantir la recepció del nou canal de RTVE per TDT i plataformes digitals al País Valencià i les Illes, i a reforçar els centres territorials per enfortir la producció en valencià

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Vixca Valéncia i Saragossa a octubre 14, 2025 | 15:36
    Vixca Valéncia i Saragossa octubre 14, 2025 | 15:36
    Està clar que ho ha fet en el valencià del seu poble, no? Què n'opinen, d'aquest valencià, Saragossà i Casanova? Sobretot Casanova, EMILI CASANOVA.

Respon a Vixca Valéncia i Saragossa Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa