El 29 de març del 2019 el Centre Artesanal Tradicionàrius (CAT) de Barcelona va celebrar el 25é aniversari amb un concert intergeneracional.
Diversos grups i artistes van reivindicar els 25 anys de vitalitat d’aquest espai recuperat de la Vila de Gràcia arran del festival Tradicionàrius, l’epicentre del folk i la música d’arrel dels territoris de parla catalana. Un espai on un col·lectiu d’activistes de la tradició sonora ha impulsat el CAT a través de concerts, tallers, xerrades i exposicions per mostrar la nostra identitat musical.
No podia faltar, sens dubte, Jaume Arnella, un dels folkloristes més rellevants de l’àmbit catalanoparlant i un dels impulsors de la sala barcelonina el 1993: «El CAT és una criatura que d’alguna manera vaig ajudar que vingués al món. Vam ser una colla que ens vam arremangar per crear un aparador per a la música popular. L’espai ha agafat des de llavors una embranzida fantàstica, és un plaer veure que actualment hi ha gent jove que aprofita aquesta plataforma». Per a Arnella, el centre ha esdevingut un punt de referència pel seu contingut –«és normal que un país tingui un centre neuràlgic que impulsi els seus costums, la seva música i la seva sonoritat»– i per l’equip que el gestiona, que «hi ha deixat la pell».
Per la seua part, Jordi Fàbregas (1951-2021), fundador i director del CAT i del Tradicionàrius des de la mateixa creació, un dels noms imprescindibles de la història del folk de casa nostra, assenyalava: «Tres dècades enrere ningú pensava que un festival com el Tradicionàrius podria arribar tan lluny, mentre que en el cas del CAT, abans es va crear l’associació cultural Tram, a la qual es va donar continuïtat». Com a promotor de la festa dels 25 anys, Fàbregas va reunir Primera Nota expressament per a l’ocasió: «Érem un grup que va apostar per un aire diferent a l’hora de presentar la cançó i el ball folk a les places».
També hi van participar, entre molts altres, La Carrau, un grup renovador i protagonista de la història viva de la música d’arrel catalana. Els seus membres, Joan Boada, Núria Lozano i Carol Duran, recordaven que havien presentat al CAT almenys cinc espectacles. La sala va ser crucial per a la història de la formació terrassenca: «Va ser una porta oberta al món per a nosaltres, perquè va ser l’escenari on vam gravar la primera maqueta, Escalivada mecànica (autoeditat, 2000). Ja havíem fet alguns bolos de ball folk, però aquell mateix any vam poder participar en el cartell del Tradicionàrius i va ser la nostra posada de llarg», deia Boada.
Una altra banda, la Balkan Paradise Orchestra, guanyadora del concurs Sons de la Mediterrània 2017, remarcava que el CAT «és un espai emblemàtic per la seva història; un centre amb una interessant programació enfocada a la música d’arrel catalana i oberta també a altres tradicions. Cal mantenir-lo viu».