L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha presentat dos noves iniciatives per a fomentar l’ús del valencià, especialment entre els jóvens. «Es tracta d’un segment de la població clau per al futur de la llengua», ha expressat la presidenta de l’AVL, Verònica Cantó, durant la compareixença davant els mitjans de comunicació. «La presència del valencià en l’ensenyament ha permés que tinguen un nivell més elevat de coneixement del valencià, però totes les enquestes diuen que fan un ús molt per sota de les seues capacitats», ha emfatitzat Cantó.

«Comença» és un videoclip de rap interpretat per Aina Koda on es transmet la idea que començar és fer el primer pas amb accions com ara dir «bon dia», «com estàs?» o «com va?».

«Estem convidant a tots els que coneixen la llengua a prendre la iniciativa de parlar-la i d’usar-la. Com diu la lletra del rap: podem provocar un efecte dominó, si passem a l’acció fent el primer pas», ha explicat la presidenta.

El vídeo fa picades d’ullet a la cultura, a la història, als nouvinguts i a l’ensenyament. «És una creativitat didàctica, moderna i alegre, amb una música que pensem que s’identifica clarament amb l’objectiu de la iniciativa», ha valorat Cantó. «Comença» es difondrà principalment a través de les xarxes socials. A més, s’emetrà en À Punt ràdio i televisió.

«En valencià»

La secretària de l’AVL, Immaculada Cerdà, ha sigut l’encarregada de presentar la segona iniciativa: una campanya per treure el valencià al carrer mitjançant jocs al voltant de la llengua, com sopes de lletres, buscar gentilicis i topònims valencians amb les «Paraules amb imant»; la roda del «Passa paraula» o un Scrabble gegant anomenat «Les paraules».

La proposta és una reedició de la campanya «En valencià» i es fa en col·laboració amb les Oficines de Promoció del Valencià (AVIVA). L’objectiu de l’activitat és doble: d’una banda donar a conéixer l’existència de les oficines locals de foment del valència i, d’altra banda, acostar la llengua al veïnat amb una activitat divertida i engrescadora per a tot tipus de públic. «Els ajuntaments són l’administració més acostada a la ciutadania i per a l’Acadèmia són un aliat imprescindible per la difusió de la normativa lingüística, el treball de recuperació de la toponímia genuïna i el foment de l’ús del valencià», ha valorat Cerdà.

«En valencià» es posarà en marxa el 6 de maig, als municipis de Dénia i Oliva, i finalitzarà el 22 de maig a la Pobla de Vallbona i Quart de Poblet. El projecte recorrerà vint-i-sis poblacions –Algemesí, Carlet, Montcada, Albalat del Sorells, Santa Pola, Xixona, Finestrat, Benissa, Moncofa, Sagunt, Benicarló, Almassora, Silla, Mislata, Muro d’Alcoi, Cocentaina, Ontinyent, Onda, Vila-real i Tavernes de la Valldigna- durant tres setmanes (dos municipis cada dia). Són una tercera part del col·lectiu d’oficines i la idea de l’Acadèmia és continuar la campanya l’any que ve.

El Premi Carme Miquel, ampliat a Secundària

D’altra banda, la presidenta de la Secció de Foment de l’Ús del Valencià, Vicenta Tasa, ha donat a conéixer la principal novetat de la convocatòria del III Premi Carme Miquel. «Davant de la demanda i l’interés que va sorgir l’any passat, l’AVL va decidir fer un esforç el 2024 i ampliar els guardons als centres de Secundària», ha explicat l’acadèmica. El termini per a presentar els projectes ja està obert i s’han de tramitar a través del registre d’entrada de l’Acadèmia abans del 30 de setembre.

El Premi Carme Miquel té per objecte guardonar propostes que s’estiguen aplicant en els centres escolars, que es plantegen transversalment en tot el centre, en una etapa, en un nivell o en una aula, i que incidisquen directament en l’ús del valencià per part de l’alumnat o bé de tota la comunitat educativa. L’Acadèmia considera molt important incloure les famílies en la promoció de l’ús del valencià. «Un dels projectes premiats el 2023 és el d’una escoleta infantil que fa tota la cartellera i les comunicacions en valencià. A més, les activitats que es feien fora de l’aula amb les famílies també es feien en la nostra llengua. Això implicava que les famílies, a l’hora d’anar a jugar amb els xiquets i participar en les activitats extraescolars, també usaven el valencià. Ens hem adonat que, quan els xiquets ixen de l’aula, el valencià no està tan present, i la intenció del premi és promoure’l també en altres espais. Cal potenciar que durant tot el temps que el xiquet i la xiqueta estiguen en escola hi haja una màxima exposició al valencià», ha insistit l’acadèmica.

L’AVL donarà a conéixer el veredicte del jurat, integrat pels acadèmics de la Secció de Foment de l’Ús del Valencià, el 22 de novembre del 2024. El lliurament dels premis tindrà lloc el dissabte 30 de novembre en el monestir de Sant Miquel dels Reis de València, seu de l’AVL.

Comparteix

Icona de pantalla completa