Com més informació arriba sobre les retallades a l’Escola Oficial d’Idiomes (EOI) més es desmunta la versió oferida per la Conselleria d’Educació, dirigida per José Antonio Rovira, que es tracta d’un «ajustament» per adequar-se a la demanda.
La darrera és la «punyalada» que han rebut els responsables del centre de La Saïdia (València), tal com han qualificat els fets fonts internes de l’escola. I és que si fins ara havien rebut l’ordre de reduir en un grup l’oferta de neerlandès, finès i polonès, quan des dels claustres d’aquestes llengües van intentar pujar el nou horari a l’aplicació oficial de conselleria d’Educació, van trobar-se que aquesta bloquejava oferir el curs del nivell més bàsic, anomenat 1A2. En cap moment, lamenten, han rebut cap informació oficial sobre els motius del bloqueig i ni tan sols un avís de quins eren els plans de conselleria, sinó que el bloqueig, asseguren, «ha estat tota una sorpresa».
Així doncs, des de Conselleria no soles se’ls obliga a eliminar un grup, sinó que en realitat se’ls imposa eliminar el curs d’iniciació per a l’any vinent. A la pràctica, i segons expliquen fonts de la mateixa EOI, això implica dues coses: «La primera que si l’any vinent no es pot fer el curs d’iniciació, vol dir que en dos anys no hi haurà tampoc segon i així fins que signifique que els estudis en aquestes llengües deixen d’oferir-se». La segona és que «desmunta l’argument» de conselleria «d’excessiva oferta», ja que els cursos d’iniciació en general són els que tenen més alumnat. Així doncs, denuncien que «el moviment demostra que l’objectiu és desmantellar el servei públic d’ensenyament d’idiomes».

«L’excusa» de ràtios
En un comunicat, des de la Conselleria d’Educació s’assegura que el «40% de places han quedat vacants» i que «fins i tot hi ha 21 grups amb zero alumnes». Les mateixes fonts de l’EOI alerten la contradicció entre destacar les places que no s’han complit i eliminar alguns dels grups i idiomes amb més demanda. «El criteri pareix més els idiomes on hi ha més interins i, per tant, es pot acomiadar els professors». Pel que fa als grups sense alumnes, recorden que aquestes hores no es perden i en canvi es dediquen a altres serveis, com biblioteca, coordinació, tasques administratives o activitats culturals, ja que «les EOI són també importants centres culturals més enllà de l’ensenyament d’idiomes», expliquen. «Ací ningú es queda mai de braços plegats», rebaten. Unes hores no lectives, per cert, que també han patit importants retallades, inclosa l’eliminació total de la Coordinació de Convivència i Igualtat.
Suports internacionals
Mentrestant, les protestes de treballadors i estudiants continuen, amb concentracions davant dels diferents centres de l’EOI per tot el país. Aquest mateix dimecres s’ha convocat una nova onada al matí, quan s’ha tallat el trànsit del carrer del Pla de la Saïdia durant 20 minuts. Dijous 25 es repetirà la concentració però a les 16.40, i divendres 26 s’ha convocat a la plaça de Manises de València, davant del Palau de la Generalitat, a les dos del migdia.
Des del professorat també s’han adherit a la proposta de vaga general de tota l’educació pública que s’està preparant per a finals de maig.
Les retallades en l’oferta d’idiomes, però, també preocupen a altres sectors no directament vinculats. Així, per exemple, el consolat grec a València ha fet pública una carta de suport a l’ensenyament d’aquest idioma, de forma similar al posicionament de l’Euskal Etxea de València. En el mateix sentit s’han posicionat els departaments de Didàctica i de Filologia Clàssica de la Universitat de València. També l’eliminació de l’ensenyament presencial de l’èuscar ha estat tractat a la ràdio pública basca. I és previsible que en els pròxims dies apareguen posicionaments similars d’altres comunitats estrangeres, especialment afectades per les retallades, tant dels seus idiomes respectius, com en el servei d’ensenyament d’espanyol per a estrangers.