Escoles CREA ha convertit el CEIP Serreria i el CEIP Professor Santiago Grisolía, a València, en espais de creació col·lectiva on l’art, la dansa i la tecnologia es fusionen per a reinventar la manera d’ensenyar i aprendre. El projecte, actiu des del 15 de setembre i fins al 31 de desembre d’enguany, ofereix a 75 alumnes de 5é de Primària “una experiència creativa única” basada en l’exploració del so, el moviment, la veu i les eines digitals.

La iniciativa imagina “una aula on la música no només s’escolta, sinó que es crea i es transforma col·lectivament”; on “el moviment traspassa l’exercici rutinari per convertir-se en dansa”, i on la tecnologia “lluny d’aïllar, teix xarxes de creativitat”. Amb aquesta filosofia, Escoles CREA proposa processos artístics en què l’alumnat dissenya paisatges sonors, coreografies i composicions que beuen d’elements de la cultura valenciana, inspirats en el lema “Més que paraules, la nostra cultura”.

Escoles CREA

L’experiència involucra docents i famílies i té el suport d’un equip d’artistes, investigadors i tecnologies innovadores. El projecte està liderat per Adolf Murillo, professor titular de Didàctica de la Música a la Universitat de València i reconegut innovador en creació sonora, i per Rafel Arnal, professor de la Universitat de Saragossa, músic, ballarí i realitzador audiovisual. Tots dos encapçalen un equip multidisciplinari que inclou l’escenògrafa Chele Esteve, l’artista-investigador Pablo Marín i la dissenyadora gràfica Maider Sorasu, responsable de l’imaginari visual de la iniciativa.

La dimensió literària també té presència al projecte: la veu de l’actor Josema Soler recita poemes de Maria Beneyto, Escriptora de l’Any 2025, que es converteixen en matèria sonora per a les creacions de l’alumnat.

Escoles CREA aspira així a “revolucionar” l’educació artística a València, convertint les aules en espais vius d’experimentació on l’art, la tecnologia i la cultura col·lectiva esdevenen motors d’aprenentatge.

Escoles CREA

Un projecte que mira al futur

Després de tres anys d’aplicació en centres del País Valencià i d’evidenciar “millores en convivència, participació familiar i cohesió escolar”, el programa es consolida ara com “un model d’innovació educativa que mira al futur”. Lluny de ser un projecte puntual, Escoles CREA és la materialització d’una manera d’entendre l’educació artística com a motor de transformació social. Amb el suport de València Music City 2025-2030 i València Innovation Capital, “l’objectiu és escalar la metodologia a nous centres i establir un model replicable basat en creativitat, inclusió i pensament crític”.

El projecte aposta per processos “tan ambiciosos com revolucionaris”, construïts a partir de diagnòstics participatius, formació docent i la creació d’un Laboratori Obert Participatiu (LOP). Aquesta estructura teix una xarxa de col·laboració entre alumnat, artistes, famílies i professorat, convertint les aules en espais d’experimentació on les arts vives —teatre, dansa, performance, arts visuals, música i tecnologia— transcendixen les formes tradicionals. L’art, lluny de ser un element que es contempla, esdevé una pràctica que “no es consumeix, es viu”, basada en l’experiència multisensorial, la investigació col·lectiva i l’ús d’espais no convencionals vinculats al territori i a la realitat social dels centres.

Escoles CREA

La tecnologia juga un paper essencial. El programa utilitza els programaris Aglaya Play i Acouscapes, desenvolupats pel mateix equip, i prepara una nova aplicació per controlar el Play Box, un instrument experimental capaç de generar infinites sonoritats. Tot plegat per “democratitzar l’accés a la creació artística” i connectar l’escola amb l’ecosistema professional de la música i les arts vives.

El projecte també vol que l’alumnat es relacione amb l’art des d’una nova mirada. Com explica Adolf Murillo, “no volem que els xiquets i les xiquetes vegen la música i les arts vives només com a alguna cosa que es consumeix, sinó com un llenguatge propi, una eina per a pensar el món i expressar-se amb llibertat”. En la mateixa línia, Rafel Arnal subratlla que “treballem amb el més proper: el seu barri, la seua llengua, els seus records, els seus sons quotidians. ‘Més que paraules, la nostra cultura’ és una invitació a valorar tot això i a compartir-ho amb la comunitat, convertint l’art en un acte crític, social i profundament humà”.

Escoles CREA

Una cultura educativa més oberta i accessible

L’impacte d’Escoles CREA supera amb escreix les aules on es desenvolupa. A més dels 75 alumnes participants, el projecte implicarà directament 30 docents i 150 famílies, i preveu reunir fins a 250 persones en les activitats presencials. La iniciativa, que combina art, tecnologia i educació en un model innovador, també tindrà una important dimensió digital: el Laboratori Obert Participatiu (LOP) compartirà materials, experiències i bones pràctiques amb una previsió de 4.000 visualitzacions en línia.

El procés culminarà l’11 de desembre amb un esdeveniment performatiu obert al públic al CEIP Serreria, on l’alumnat presentarà el resultat del treball creatiu desenvolupat durant mesos. Es tracta d’una peça col·lectiva que integra música original, moviment escènic, projeccions i tecnologia, convertint-se en una celebració del potencial transformador que sorgeix “quan l’art, la tecnologia i l’educació es troben per a construir alguna cosa de nova”.

Escoles CREA

Un projecte gratuït i obert a tota la comunitat

Escoles CREA és un programa públic i gratuït finançat per València Music City 2025-2030 i València Innovation Capital, i desenvolupat amb el suport de l’Institut de Creativitat i Innovacions Educatives de la UV i la Càtedra de Bretxa Digital i Discapacitat de la UPV. “Més enllà del seu abast pedagògic, el projecte es presenta com una invitació oberta a repensar l’escola com un espai de creació, participació i transformació”, assenyalen.

Per això, conviden la ciutadania a assistir a la mostra final del pròxim 11 de desembre al CEIP Serreria, “un esdeveniment que vol demostrar com l’art i la tecnologia poden impactar no sols en l’educació, sinó també en la manera de relacionar-nos amb la cultura i amb el nostre entorn”, conclouen.

Escoles CREA
Més notícies
Notícia: Juristes Valencians, ERC, Junts, Comuns i CUP volen derogar la Nova Planta
Comparteix
Presenten la proposta conjuntament al Parlament de Catalunya
Notícia: DANA | El Ventorro: fotos i plànol del reservat i factura de 165 euros
Comparteix
L'amo del restaurant lliura els documents a la jutgessa de Catarroja
Notícia: El safari humà
Comparteix
"La lliçó amarga és aquesta: no cal un rifle ni una posició elevada per participar en la barbàrie. N'hi ha prou amb mirar i no escandalitzar-se massa."
Notícia: Un infiltrat a la policia de Bétera
Comparteix
L'Ajuntament va contractar un agent sense la titulació ni requisits, encara que des de l'equip municipal asseguren no conèixer la història

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa