El meu barri a la ciutat de València, Campanar, va sofrir una de les agressions urbanístiques més fortes hagudes durant aquestos darrers anys de govern de la dreta. Ara, vint anys després de la quasi destrucció de la zona del Pouet, el fet ha estat recordat per vàries persones, amb ocasió d’unes jornades, la premsa se n’ha ocupat i alguns professionals, realment compromesos amb un urbanisme respectuós amb el patrimoni que representa l’Horta, han insistit en la urgència d’abordar la recuperació de tot allò que ens queda. L’ocasió ha servit per recordar com va haver-hi una lluita que restà un tant aïllada, no aconseguint una implicació efectiva per part de tota l’oposició municipal, però que sí que va comptar amb la participació de prou gent de peu. Com a noms significatius que van estar al cap s’ha citat Eduard Pérez, Miguel Navarro, Salvador Palomo i , en particular, el regidor d’Esquerra Unida Paco Díez.

L’arquitecte Miquel del Rey en un bon treball ens ha aportat un testimoni de la massacra que es va produir contra tot un entramat d’horta amb multitud d’alqueries seguint el trajecte del conegut com a Pouet de Campanar. Diran, però, que algunes s’han salvat, com a conseqüència de la lluita, són unes poques com es troben com illes en mig de grans edificis, carreteres, carrers… És esta una herència rebuda, resultat de l’ànsia especulativa i la permissibilitat d’una alcaldia i govern totalment indiferents als valors patrimonials. Ignore si podem parlar de convivència amb les immobiliàries, si va haver algun tipus de responsabilitat penal per corrupció, el que sí sé és que al Codi Penal existien en aquell moment uns articles que castigaven, almenys sobre el paper, els actes d’espoli patrimonial. Ha passat el temps, de segur que per part dels responsables es pot dissortadament al·legar prescripció, des del punt de vista polític tal figura no existeix .

L’actual corporació de València ha expressat la seua voluntat de recuperar l’Horta, una intenció que és coherent amb el programa de govern i el seu tarannà, d’això no en tinc cap dubte, el problema però, és que les solucions són de més abast, tanmateix cal finançament i temps. Estem davant d’un gran repte que la ciutadania i el país han de situar-se com un projecte a fer pas a pas. Possiblement anirem fent camí, en funció que els vots i la participació de la ciutadania apunten en eixa direcció, per la qual cosa caldrà generar la capacitat per poder seguir en l’entesa de l’esquerra i el valencianisme al cap i casal.

Comparteix

Icona de pantalla completa