
Aquest catàleg, injust per incomplet, es refereix només als consumibles. Aquells establiments oferien molt més, riu-te’n tu dels actuals basars xinesos o de la mateixa Amazon. S’hi podia trobar de tot: barrets, paraigües, draps de cuina, fregalls d’espart, cresols, coladors, paelles, cistelles, bastons, espardenyes, botes d’aigua, botiges, barrals, cordons per a les sabates, ciris —indispensables, considerant els abundants talls de llum i les processons, encara més abundants —, encenedors de metxa i altres utensilis i ferramenta que quasi sempre es fabricava no molt lluny d’allí. Excepte la de la marca Bellota, molt famosa, que es feia a Legazpi, i els mistos, que els feia Fosforera Española, així com algunes coses, molt poques, que venien de l’estranger, com els fumigadors Flit, que eren americans. Aquelles botigues eren com un basar persa de les mil i una nits, el regne de Xauxa, una cornucòpia pintada per Rubens, la cova d’Alí Babà, el somni bavallós de Carpanta…
Autarquia, escassetat, seqüeles de la guerra civil, aïllament internacional, franquisme?… Potser, però el cas és que aquesta foto pertany a una pulpería, una botiga de queviures argentina de principis dels anys cinquanta. Resulta que, en alguns aspectes bastant cridaners, la vida era extraordinàriament pareguda en parts molt diverses del món. Amb autarquia forçada o sense, el que ací es veu és el que ara s’anomena comerç de proximitat, economia sostenible, autosuficiència, terme aquest, per cert, que per als estoics i altres escoles filosòfiques de l’antiga Grècia representava la condició de savi.
Aquesta conclusió precipitada, que aquesta mena d’imatges són privatives del franquisme (conclusió hipotètica però més que plausible), no constitueix un equívoc aïllat. Junt amb altres de semblants, posa en relleu la confluència indesitjada, però significativa, de certes visions aparentment progressistes amb els conceptes econòmics que emanen de l’omnipresent ideari econòmic ultraliberal, que, per descomptat, és partidari de deixar el comerç lliure de tota trava duanera, i passar per damunt de qualsevol interés local, que per a ells —i també sovint per als altres— és mesquí i retrògrad per definició.
Així, hem arribat a una situació en què aquells feliços petits propietaris i empleats de la foto, i els que els subministraven el gènere, i també molts dels seus clients, en el millor dels casos han acabat treballant per a grans explotacions agrícoles, cadenes de transformació, màquiles i grans centres de distribució —logística, ho anomenen—, que traginen per tot el món el que produeixen, acoblen o, simplement, envasen. Perquè, per alguna estranya llei, les mercaderies són més cares quan acaben un viatge que quan l’inicien, amb independència que als seus destinataris els semblen barates. D’això es dedueix que el truc rau en el fet que el lloc d’origen dels productes estiga el més concentrat i el més lluny possible del seu lloc de consum.
I com han de traginar tots aquests articles d’un punt a un altre, reclamen grans vies de comunicació, vaixells cada vegada més grans, canals transoceànics cada vegada més amples, autopistes amb cada vegada més carrils i amplis corredors ferroviaris estellant paisatges. Unes obres gegantines —com més millor, ja que són els mateixos que les reclamen els que les executen— que polítics i mitjans de comunicació de tots els signes —vet ací una altra confluència perversa— converteixen en emblemes reivindicatius i susciten l’adhesió acrítica d’àmplies capes de la població, a pesar que aquestes infraestructures sempre són sufragades amb diners públics però acaben en mans d’operadors privats, i que, passen per on passen, i passe el que passe per elles, sempre passa de llarg i és d’un lloc diferent d’aquell per on passa. Si és que arriba a passar alguna cosa.
Joan Dolç
Balanç d’existències