Diari La Veu del País Valencià
Veïns d’Alacant denuncien que les institucions no han actuat contra les vies ferroviàries que afecten el litoral de la ciutat

Entitats veïnals i ecologistes de la ciutat d’Alacant han lamentat que, a una setmana que finalitze el termini per a presentar al·legacions a l’«Estudi Informatiu Complementari del Projecte de Remodelació de la Xarxa Arterial Ferroviària d’Alacant», on figura com a solució «provisional» per al pas del corredor mediterrani per la ciutat l’electrificació de les actuals vies de la costa, no consta que l’Ajuntament d’Alacant ni la Generalitat hagen actuat per a impedir l’esmentada electrificació, tal com s’havien compromès.

Segons els denunciants, en el cas de l’Ajuntament, l’alcalde Luis Barcala (PP) va anunciar que la màxima institució municipal presentaria al·legacions a l’estudi perquè aquest no garantia la retirada de els vies del barri marítim de Sant Gabriel, tal com els seus veïns porten exigint durant dècades. Pel que fa a la Generalitat, els veïns assegueren que no han respost les seues demandes, i lamenten que a pocs dies que acabe el termini, «desconeixement si l’Ajuntament i la Generalitat defensaran els interessos dels alacantins i les alacantines».

Els veïns denuncien que l’electrificació de les vies costaneres que ocupen tres quilòmetres implicaria l’ocupació d’una gran part de la façana urbana de la ciutat «amb gàbies electrificades en el seu interior» i amb «l’eliminació de l’actual accés per passarel·la» a la platja de Sant Gabriel, a més de «posar una catifa roja a l’expansió del Port d’Alacant cap al sud, ocupant els quasi dos quilòmetres de costa que té l’Autoritat Portuària d’Alacant bloquejats cap a Aigua Amarga com a reserva per a l’ampliació, obra que realitzaria gratuïtament ADIF amb l’engabiat i l’electrificació». Segons lamenten, aquesta operació degradaria zones de gran valor mediambiental i paisatgístic, envoltades d’aigües incloses dins del LIC (Lloc d’Importància Comunitària) de l’Illa de Tabarca.

Els denunciants alerten que tot això suposa «un grandíssim atemptat contra la ciutat». Critiquen que, sota l’argument d’acabar amb celeritat el corredor mediterrani a Alacant l’any 2026, justifiquen la necessitat d’electrificar les vies, però entenen que «la posada en marxa del corredor no depèn únicament de resoldre la desconnexió a Alacant, ja que hi ha molts “punts negres” al llarg del recorregut, com ara la connexió amb la xarxa francesa, que impedeix assolir l’objectiu». També asseguren que la citada electrificació «no és la solució més ràpida», atès que «la complexitat de prioritzar una obra en una via d’ús dificultarà moltíssim els treballs, provocant molèsties de tota mena tant als usuaris de la xarxa de rodalies com al tràfic de mercaderies que va al Port d’Alacant amb ferrocarril». Per últim, consideren que existeixen «mecanismes previstes a l’Estat, per a obres estratègiques com aquesta, que permetrien accelerar l’execució dels treballs al màxim, i acurtar els terminis de forma molt considerable». I troben a faltar « una voluntat política clara i ferma d’apostar per la variant de la Torre del Pla», pedania il·licitana, que facilitaria el desmuntatge de les vies de Sant Gabriel. També responsabilitzen l’Estat per situar la demarcació d’Alacant a la cua de les inversions públiques, fet que hauria contribuït a questa situació.

La Plataforma Variante de Torrellano, integrada per més de quaranta entitats, recorda que no estan en contra del corredor mediterrani, però demanen que «no es faça a qualsevol preu».ç

Comparteix

Icona de pantalla completa