Diari La Veu del País Valencià
La renovació del servei de Rodalia a Alacant, deficitària segons el Govern espanyol

Des de fa dècades, veïns del barri marítim de Sant Gabriel, ubicat a Alacant, així com diversos experts en mobilitat, demanen el trasllat de les vies ferroviàries instal·lades en aquest barri per alliberar la façana litoral d’aquesta infraestructura. Les institucions també s’han sumat a aquesta petició, desatesa fins ara per part del Govern espanyol, que al seu torn no sembla estar massa disposat a executar-la.

La setmana passada, l’estudi per a la remodelació de la xarxa ferroviària d’Alacant, que analitza la possibilitat d’establir un ramal per a mercaderies a la pedania il·licitana de la Torre del Pla que serviria, també, per a connectar els trens que uneixen Alacant amb Múrcia –passant per ciutats com ara Elx i Oriola–, concloïa que aquesta modificació, que suposaria l’eliminació de les vies del barri marítim, generaria una pèrdua superior als 17,4 milions d’euros.

Aquesta conclusió contrasta amb el clam polític, civil i institucional emès des d’Alacant per dur a terme aquesta remodelació. Armando Ortuño, professor titular de Territori, Transport i Medi Ambient a la Universitat d’Alacant, és una de les persones que més ha treballat en aquesta possibilitat amb els seus estudis. Va participar en diversos informes d’Ineca, l’Institut d’Estudis Econòmics de la Província d’Alacant, i xifra el cost de l’obra en 1.500 euros de cara al 2030.

Ell no està d’acord amb aquesta conclusió, en tant que el projecte seria rendible «en termes ambientals i socials» per a tota l’àrea metropolitana d’Alacant. Afavoriria també el traçat de la ciutat pel fet de prescindir de les vies de Sant Gabriel, tal com s’ha comprovat amb diversos informes. A banda de mostrar-se sorprès davant la manca d’arguments de l’informe del Ministeri per a concloure que el projecte resultaria deficitari.

Sí que hi ha referència al descens del nombre de viatgers en el servei de Rodalia sense tindre en compte, per exemple, el lamentable estat d’aquest servei, que continua funcionant tal com funcionaves fa quasi mig segle. D’altra banda, des de Sant Gabriel, els veïns temen que les vies del barri s’acaben electrificant al servei del port adjacent per a continuar facilitant l’arribada de mercaderies i que la zona marítima no quede alliberada de les barreres ferroviàries.

La decisió no només ha generat malestar per la manca d’explicacions, sinó que s’uneix també a la constatació que la d’Alacant és la demarcació amb menys inversions per càpita en infraestructures de tot l’Estat, fet que ha indignat la societat civil.

Des de la Subdelegació del Govern espanyol a Alacant van assegurar que la conclusió de l’estudi obeïa a un error de càlcul que seria corregit en la fase d’al·legacions, que finalitza aquest divendres, però hi ha la por que finalment tot quede tal com està. Els precedents, si més no, no conviden a l’optimisme.

Comparteix

Icona de pantalla completa