L’ONG Greenpeace ha denunciat que les administracions públiques donen subvencions encobertes a vols no rendibles que xifra en més de 60 milions d’euros entre 2015 i 2022 a aerolínies d’arreu de l’Estat. Es tracta, segons l’ONG d’una «pràctica il·legal» en la Unió Europea que ajuntaments, diputacions i governs autonòmics financen «camuflades sota accions de promoció turística» mitjançant fundacions i consorcis públics.
Greenpeace recorda que aquestes «martingales» són il·legals en la Comissió Europea per vulnerar la lliure competència, per la qual cosa exigeix a les administracions que deixen de subvencionar el «mitjà de transport més contaminant» i que promoguen un model de turisme i mobilitat que no incremente les emissions de CO2.
L’organització ecologista conclou en el seu informe «Chanchullos en el aire: Análisis de las subvenciones de ayuntamientos y comunidades al sector aéreo» que entre 2015 i 2022 vint aeroports de l’Estat s’han beneficiat de més de 60 milions d’euros en subvencions encobertes per a mantindre vols deficitaris.
En concret, acusa aquestes administracions públiques d’escudar-se en «ajudes de promoció turística» que inclouen clàusules en les quals les aerolínies es comprometen a mantindre un mínim de connexions aèries.
Per al responsable de la campanya de mobilitat de Greenpeace, Adrián Fernández, «en plena emergència climàtica hi ha comunitats i ajuntaments que financen una activitat nociva per al medi ambient com és l’aviació». «Demandem als diferents governs que detinguen aquest tipus d’ajudes i dediquen aquests recursos a promoure un model turístic compatible amb la protecció del clima i l’entorn», ha manifestat.
En concret, observa que els casos més flagrants són els 22 milions concedits per la Societat Pública de Gestió i Promoció Turística i Cultural del Principat d’Astúries; 10,4 milions de la societat pública Aeroport de Castelló (Aerocas); 10 milions del Consorci de Turisme i Congressos de la Corunya o els 8 milions de la societat VIA – Promoció de l’Aeroport de Vitòria S.A. Entre les aerolínies beneficiades per aquests contractes destaquen Ryanair, Easyjet, Binter, Iberia, Air Nostrum o Volotea.
L’informe de Greenpeace qüestiona que es justifique el turisme per a donar aquestes ajudes que lluny d’atraure visitants estrangers beneficien principalment destinacions de vacances de la població local. Segons el seu parer, a més «de l’impacte ambiental» de l’avió, les subvencions suposen una «reducció de recursos públics» per al transport quotidià, així com l’abandonament de propostes per a aconseguir altres models de desenvolupament econòmic més estables i resilients.
En el marc de la seua campanya de mobilitat, l’ONG critica que les administracions continuen promovent els viatges amb avió tot i que el tren és molt més ecològic.