El col·lectiu ecologista Montesa Territori Viu, ubicat en aquesta localitat de la Costera, alerta que la data de termini de l’aprovació definitiva del macro-projecte Almansa-Montesa, amb línia aèria i soterrada de molt alta tensió, arriba al seu final després que el projecte haja anat superant els tràmits administratius.
Concretament, el 23 de gener de 2023 va obtindre la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) i el 28 d’abril l’Autorització Administrativa Prèvia (AAP), i el dia 14 de juny l’Autorització Administrativa de Construcció. «Curiosament, coincidint amb el mateix dia que finalitzava el termini de presentació de Recurs d’Alçada a la mateixa APP, que evidentment vam presentar des de diverses associacions, com Montesa Territori Viu i Acció Ecologista Agró, així com més de 1.100 persones de la comarca en una altra demostració de mobilització social pel rebuig que provoca el projecte per les seues greus afeccions al territori», asseguren des del col·lectiu esmentat.
Montesa Territori Viu ha denunciat el projecte des del principi per considerar que suposa «una agressió injustificada a la comarca de la Costera», atès que la infraestructura d’evacuació afectarà més de 500 parcel·les de caràcter minifundista, fet que suposarà «greus afeccions a nombroses famílies, així com a l’entramat socioeconòmic de la comarca: tractoristes, magatzems, comerços, collidors», etc. També asseguren que «no tenia cap sentit la instal·lació de macro-plantes solars en Almansa i l’evacuació de l’energia produïda a tants kilòmetres de distància, pel simple fet que una empresa vulga fer un gran negoci, quan hi ha alternatives de connexió més properes».
Els cinc ajuntaments afectats per aquest projecte comparteixen les alternatives proposades pels col·lectius ecologistes. Montesa Territori Viu ha denunciat, a través d’un recurs d’alçada, que «la saturació d’infraestructures que pateix la Vall de Montesa no han estat valorades als estudis d’impacte ambiental». Es tracta de tres autovies, dos traçats de tren –un convencional i un AVE–, dos transvasaments, un gasoducte, una línia d’alta tensió, la planta de compressió d’Enagàs i altres elements. «Aquesta saturació d’infraestructures amb continus encreuaments, el poc espai que resta lliure i les figures de protecció, ha fet que s’haja hagut de modificar el traçat del projecte i que definitivament, la DIA obligue al soterrament parcial d’aquesta per no haver possibilitat de més traçats aeris per les greus afeccions a zones i espècies protegides així com a habitatges disseminats i segones residències».
Segons reblen, els documents presentats pel promotor evidencien que no es compleixen tots els condicionants de la DIA, ni s’acredita disposar de l’informe favorable del Servei d’Infraestructura Verda de Paisatge de la Generalitat Valenciana, ni s’estudien situacions en què la línia aèria se situa a menys de 100 metres de distància d’edificis residencials. Alhora, «el que també resulta incomprensible és que no s’haja plantejat un traçat totalment diferent en els trams a soterrar», atès que «el soterrament de línies elèctriques, segons la “ITC-LAT 06. Línies Subterrànies amb Cables Aïllants”, prohibeix la plantació d’arbres i la construcció d’edificis i instal·lacions industrials per on van els cables sense una distància de seguretat, per tant, es produeix un nou fraccionament del territori amb una afecció directa a l’agricultura i a les parcel·les de disseminats per on transita».
Per tot això, des de Montesa Territori Viu consideren que la decisió «és fruit de fer les coses malament des del principi i de continuar fent-les igual. Després de més de dos anys ara ens trobem amb les presses i mancances per no esgotar els terminis i que no caduquen les autoritzacions i els drets de connexió. És a dir, s’anteposen els interessos econòmics de Premier Group i Akuo Energy per davant de la població que habita el territori i els pobles afectats».