Les zones de Castellar-l’Oliveral, Benimaclet, el Pla del Remei i Malilla, a la ciutat de València, acolliran pròximament quatre nous mercats extraordinaris de venda directa de productes agroalimentaris procedents de la pròpia collita dels agricultors i agricultores, que es connectaran amb els consumidors sense intermediaris.
Segons ha informat l’Ajuntament de València en un comunicat, són els anomenats «mercats de l’horta» i tindran una periodicitat setmanal. Les persones interessades a instal·lar una parada en algun d’aquests mercats podran fer la sol·licitud entre el 3 de setembre i el 3 d’octubre a través de la seu electrònica de l’Ajuntament o en les oficines d’atenció a la ciutadania.
El Consell Agrari de València ha publicat a la seua web tota la informació de la convocatòria, on es detalla com serà el procés de selecció i el funcionament dels mercats, que funcionaran un dia a la setmana, de 9.00 del matí a 14.00 del migdia, llevat de la vespra de festius o de festius autoritzats, quan obriran de 9.00 a 15.00.
Aquests mercats es localitzaran a la plaça de la Figuereta, a Castellar-l’Oliveral; a la plaça de Benimaclet, ubicada al barri homònim; al carrer Martínez Ferrando del Pla del Remei i al carrer Joaquim Benlloch, a Malilla. Tots els mercats seran oberts cada dissabte i comptaran amb 15 punts de venda, llevat del de Pla del Remei, que obrirà els dimarts i en tindrà 20.
Les parades que s’establisquen hauran d’oferir productes alimentaris frescos o elaborats procedents de producció o elaboració pròpia. Poden presentar-se a la convocatòria les persones físiques o jurídiques que siguen productores primàries o petites elaboradores agroalimentàries, inscrites als corresponents registres, que venguen directament a la persona consumidora.
Cada candidatura pot optar a un màxim de quatre autoritzacions, una per cada nou mercat, i en cap cas s’atorgarà més d’una parada per mercat a una mateixa persona. La concessió serà per 15 anys.
Entre els mèrits que s’avaluaran per a obtindre llicència de venda hi ha, entre altres, la proximitat del producte, la qualitat mediambiental, l’accés dels joves i de les dones al sector agroalimentari, les característiques de qualitat com ara denominacions d’origen o les varietats locals i tradicionals i, per últim, l’economia social o la integració de sectors poblacionals en situació o risc d’exclusió social i econòmica.
D’acord amb les polítiques municipals d’inclusió i foment de l’emprenedoria, es reservarà fins a un 10% de les autoritzacions a col·lectius desafavorits i a noves persones emprenedores.
La posada en marxa dels quatre mercats s’emmarca dins l’Estratègia Agroalimentària Municipal, que va ser aprovada per unanimitat en sessió plenària del 25 d’octubre del 2018; i de l’acord marc per la recuperació i la reconstrucció de la ciutat de València en el context post-covid-19, aprovat en ple extraordinari de 7 de juliol de 2020.
Els dos textos arrepleguen la instal·lació de punts de venda directa de productes agroalimentaris, «afavorint criteris de sostenibilitat, proximitat i inclusió, atenent també a la localització en espais d’afluència i complementarietat amb altres centres de comercialització agroalimentaris».