Cobrir les autopistes de plaques solars per donar un doble ús a aquests terrenys? Pot parèixer una idea boja i, de fet, no sembla que ni els governs autonòmics, ni l’espanyol o les concessionàries d’autopistes o les empreses energètiques en vulguen sentir a parlar. A voltes emprant arguments tan absurds com que la llum necessària per il·luminar les autopistes cobertes consumiria tota l’energia generada pels panells solars.
Aquest és, però, una de les principals propostes de la Coordinadora Valenciana per una Ubicació Racional de les Energies Renovables per tal d’evitar els gran parcs solars en àrees agrícoles o amb impacte solar. A Catalunya hi ha fins i tot un estudi per xifrar les possibilitats de generació elèctrica a l’AP-7 al seu pas pel seu territori.
Ara, però, pareix que el govern alemany ha vingut a donar-li la raó. A principis d’estiu s’inaugurava el projecte pilot per tal d’electrificar la A-81, l’autopista que va de Stuttgart fins a la frontera Suïssa. Per ara es tracta soles d’una coberta de 12 per 14 metros de mòduls fotovoltaics alçats a 5,5 m sobre l’asfalt. Els panells descansen en una estructura d’acer fixada sobre el carril de pas a l’àrea de servei Hegau-Ost. Es calcula que serà capaç de produir 40.000 kilowatts/hora a l’any.
Però si el projecte funciona, el pla es cobrir centenars de quilòmetres d’autopistes, àrees de servei i carrils addicionals al llarg dels 13.200 quilòmetres d’autovies federals que té el país. L’objectiu és que pel 2040 les autopistes alemanyes siguen neutres en emissions de carboni, però també facilitar la transició a una mobilitat electrificada «fent-la més eficient a nivell energètic en el futur, usant més renovables i emmagatzemant-les localment o posant-les a disposició del trànsit», segons explica el projecte.
I no soles es tracta d’Alemanya. De fet, l’estudi –que ha de mesurar la capacitat de producció dels panells exposats a un trànsit rodant constant per sota seu- és un projecte conjunt entre Alemanya, Suïssa i Àustria, que també se sumarien a la conversió de les seues vies ràpides en «autopistes solars».
Si una mesura s’aplicara ací, no només es disposaria de més de 17.000 quilòmetres de vies, sinó que el grau d’insolació –i per tant capacitat productiva- seria molt més alta que l’Alemanya.