Adif Alta Velocitat destinarà més de 41 milions d’euros a la connexió en ample estàndard de les tres capitals del País Valencià, amb una nova inversió per al tram de 40 km entre Xàtiva (la Costera) i el Nus de La Encina, a Villena (l’Alt Vinalopó).
La companyia acaba d’adjudicar dos contractes, el principal per a les obres de renovació i canvi d’ample i un altre per al subministrament d’aparells de via per al tram esmentat, que s’emmarca en el «nou accés ferroviari d’Alta Velocitat de la línia Madrid-Castella-la Manxa-País Valencià-Regió de Múrcia i que forma part també del corredor mediterrani», assenyala l’empresa.
El contracte d’execució d’obres i canvi a ample estàndard (1.435 mm) ha sigut adjudicat per import de 32 milions d’euros i un termini d’execució de 16 mesos, segons ha detallat la companyia. Per part seua, el subministrament, transport i premuntatge d’aparells de via s’ha adjudicat per un import de 9 milions d’euros.
Adif AV destaca que aquesta actuació, junt amb les d’electrificació a 25 kV i les instal·lacions de senyalització i ERTMS al mateix tram, contribueix a «continuar impulsant el desenvolupament del corredor mediterrani, ja que, entre els avantatges per a l’explotació ferroviària d’aquesta nova infraestructura estratègica, permetrà la connexió de les tres capitals valencianes en ample estàndard».
El projecte inclou la connexió amb la línia d’Alta Velocitat Alacant-València, que forma part del corredor mediterrani, executant l’enllaç de la plataforma ferroviària per tots dos costats: pel sud, des de l’eixida del túnel de la Font de la Figuera (la Costera) amb la plataforma ja finalitzada, permetrà la connexió amb Alacant i amb la línia Albacete-Madrid, mitjançant el muntatge de via en un tram d’aproximadament 12 km, i pel nord, la connexió enllaçarà, en una longitud de 650 metres, les vies a l’estació de Xàtiva. Des d’aquesta es connectarà amb la plataforma ja construïda fins a la unió amb la línia d’Alta Velocitat Madrid-València Joaquin Sorolla.
En els 40 quilòmetres de la via doble actual es farà la renovació amb canvi d’ample ibèric a ample estàndard, amb la substitució del material de via: balast, travesses, subjeccions, carril de 60 kg/m i aparells de via. També es condicionarà la plataforma, s’actuarà sobre drenatges transversals del trajecte i del túnel de la Font de la Figuera i les estructures de protecció de piles dels passos superiors per a complir amb les especificacions tècniques d’interoperabilitat, així com els canalons de comunicacions.
En els dos ramals de connexió pel costat sud, es condicionaran i prolongaran les plataformes construïdes i es muntarà la nova superestructura amb travesses d’ample estàndard.
En l’actual estació de Moixent (la Costera) es prolongarà la plataforma de les vies d’apartat cap a Xàtiva per a dotar-les d’una longitud útil de 750 metres. Aquestes vies d’apartat seran també prolongades als extrems amb l’execució de vies de seguretat de 60 m de longitud.
Al túnel de la Font de la Figuera, de 815 metres de longitud, es procedirà a la substitució de la via doble sobre balast per via doble sobre placa de formigó. A més, es procedirà al recrescut del nivell del corredor, així com a la instal·lació de passamans.