L’Ajuntament de Xàtiva (la Costera) ha traslladat a la Conselleria d’Educació la seua “preocupació” per l’impacte que tindran les noves mesures adoptades per l’administració autonòmica en matèria de personal docent. El consistori afirma que aquestes decisions tindran “greus conseqüències” per als centres educatius de la ciutat.
La queixa s’ha formalitzat mitjançant dues cartes signades per l’alcalde Roger Cerdà i la regidora d’Educació, Amor Amorós. Els escrits s’han dirigit tant al conseller José Antonio Rovira com a altres càrrecs autonòmics amb competències en l’organització del sistema educatiu i la gestió de recursos humans.
El consistori adverteix que “la majoria” dels centres educatius de Xàtiva començaran el curs 2025-2026 amb una “retallada considerable” tant de professorat com de mitjans, un fet que afectarà directament la qualitat de l’ensenyament públic a la ciutat.
Els centres d’educació infantil i primària veuran “com el nombre de docents disponibles a l’inici de curs serà clarament insuficient per a atendre les necessitats educatives actuals”. L’Ajuntament assenyala que aquesta manca de personal dificultarà tant l’atenció a la diversitat de l’alumnat com l’organització dels suports educatius que fins ara es prestaven de manera habitual.
La situació és encara més delicada en les etapes postobligatòries. El consistori considera “especialment preocupants” les conseqüències que tindran les retallades en la Formació Professional, l’Educació de Persones Adultes i l’Escola Oficial d’Idiomes de Xàtiva.
Retirada de les mesures i diàleg
En concret, al centre integrat de Formació Professional CIPFP La Costera, la nova planificació implica una retallada de 130 hores lectives, la qual cosa “equival a la pèrdua d’entre 7 i 8 docents”. Aquestes hores estaven destinades a tasques essencials com la coordinació de cicles, les tutories, les pràctiques formatives, l’atenció a l’alumnat de la modalitat semipresencial i les tasques d’orientació educativa.
Pel que fa al centre de formació de persones adultes Francesc Bosch i Morata, es preveu “una reducció del 50% de la plantilla“, un escenari que “fa impossible organitzar el nou curs”, recalca l’Ajuntament. A més, el 17 de juliol, el centre ja havia formalitzat 400 matrícules —la meitat que tot el curs passat— i s’espera un augment en les pròximes setmanes.
Davant d’aquesta retallada, el consistori avisa que “serà inevitable reduir o, fins i tot, eliminar alguns dels programes formatius” més consolidats i amb millor acollida entre la ciutadania. També destaquen que l’Escola Oficial d’Idiomes veurà minvat el seu funcionament habitual per la pèrdua d’una plaça del departament d’anglès i la reducció de l’equip directiu a només tres membres, la qual cosa “implicarà una reducció de l’oferta educativa i dificultarà el funcionament habitual del centre”.
En aquest sentit, el govern municipal de Xàtiva exigeix “la retirada immediata d’aquestes mesures” i reclama l’obertura d’un espai de diàleg amb la comunitat educativa i els sindicats per tal de revertir els efectes de les retallades.
Una educació pública forta, inclusiva i justa
Per tot això, l’Ajuntament de Xàtiva demana a la Conselleria d’Educació el compliment “íntegre” de l’acord de plantilles docents signat l’any 2023. El consistori insisteix que cal garantir “l’ampliació de les hores dedicades a funcions clau com la tutoria, la coordinació, l’orientació i l’atenció a la diversitat”, així com a “restablir les condicions laborals del professorat expert i de la Formació Professional semipresencial, especialment les 30 hores setmanals assignades fins ara”.
A més, el govern local sol·licita que es dote els centres educatius dels recursos humans i materials necessaris per assegurar una educació pública de “qualitat”. En el cas concret del CPFPA Francesc Bosch i Morata, exigeix “recuperar la plantilla del curs 2024-2025”, en risc a causa de les retallades previstes.
L’alcalde i la regidora d’Educació remarquen que Xàtiva és una ciutat educadora i demanen a la Conselleria que “reconsidere les mesures i escolte la veu dels municipis, dels centres educatius i de les comunitats que lluiten per mantindre una educació pública forta, inclusiva i justa”.