Via Mediterrània dona suport a la jornada de vaga en l’ensenyament públic d’aquest dijous, i anima a participar-hi, ja que «ens trobem amb una situació molt preocupant que ha de ser combatuda des de la societat civil».
La formació valencianista considera que «la qualitat i estabilitat d’un sistema educatiu és un bon indicador de la salut democràtica de qualsevol país», atés que «l’educació vertebra la societat, llima les diferències i genera persones sense al·lèrgia al coneixement, la innovació i la diferència».
«Al País Valencià, el progrés de l’educació rere el malson franquista s’ha trobat amb dos entrebancs importants que venen de Madrid, i que són la inexistència d’un estat plurinacional que realment estime les seues diverses llengües i cultures, i la creació d’un sistema de configuració peculiar com és l’escola concertada», assenyala. «Aquests factors han limitat poderosament el desenvolupament del sistema públic d’ensenyament com a element de plena integració de les persones a l’espai on viu cadascuna d’elles, amb les conseqüències negatives que ara esclaten sorollosament», indica.
Per això, continua Via Mediterrània, «el triple sistema d’itineraris per a l’aprenentatge igualitari de les llengües oficials al País Valencià (les conegudes com a “línies”) garantia alhora l’exposició de tot l’alumnat al valencià i la satisfacció dels interessos d’aquells pares i mares que volien la immersió en valencià des del principi del procés educatiu». «La plena acceptació social d’aquest sistema va fer pensar durant un temps que podríem assegurar un manteniment satisfactori de l’escola pública per damunt dels canvis en les majories polítiques governants», remarca.
«Malauradament -lamenta-, les deficients inversions per part del PP quan governava abans del 2015, i la destrucció de les línies en valencià per part del Govern del Botànic, han portat a una situació de perplexitat que a hores d’ara, amb un nou govern de la dreta reforçat per l’extremisme de Vox, ens fa constatar una voluntat deliberada per convertir els nostres centres educatius públics en guetos mal finançats, amb un professorat mal retribuït i desmotivat, i desconnectant l’ensenyament dels espais físics més propers als alumnes».
A aquesta situació «molt preocupant», només cal afegir-hi «els atacs al servei públic oferit per les Escoles Oficials d’Idiomes», conclou Via Mediterrània.