El candidat a alcalde de València per Vox ha promès que, si guanya les eleccions, anirà ell en persona amb un martell pneumàtic a destruir els carrils bici. Però per si ho voleu saber, açò no passarà ni que l’extrema dreta obtinguera la majoria absoluta.
El canvi en la mobilitat en les ciutats és imparable i respon a moltes raons, no només mediambientals, sinó també econòmiques, socials i d’eficiència. I les actuals polítiques de mobilitat de l’Ajuntament del Cap i casal no són cap mania estranya, sinó simplement es troben en sintonia amb els temps actuals.
Això ve a dir –a grans trets- l’informe «El futur de la mobilitat», elaborat per McKinsley & Company, una de les consultores més grans del món i gens sospitosa de ser un xiringuito socialcomunista.
Segons preveuen els autors de l’estudi, en només una dècada, els cotxes privats tal com els coneixem avui en dia seran pràcticament una relíquia a les grans ciutats, no només d’Europa, sinó també, i encara sorprèn més, dels EUA. Per a sostenir les seues informacions, els consultors de McKinley s’han fixat en les previsions de vendes de cotxes de la mateixa indústria automobilística i, encara més important, en les tendències de les inversions en el sector de la mobilitat.
Així, els vehicles del futur urbà es troben en el que ells anomenen «micromobilitat», i que inclou bicicletes –tant tradicionals com elèctriques-, patinets, motos elèctriques i, fins i tot, xicotets cotxes elèctrics. És aquest sector a qui li estan plovent les noves inversions. Més de 7.000 milions entre 2015 i 2019. Però, és que després de l’aturada per la pandèmia, aquest sector va captar, només el 2021, 2.900 milions en inversions. Una xifra que calculen que no pararà de créixer, especialment a Europa, que ja ha desplaçat l’Àsia com a principal destí d’aquest diners.
Caiguda dràstics de les vendes de cotxes
Per contra, les vendes de cotxes no paren de caure, i pel 2035 calculen que a Europa se’n vendran un 20% menys que al 2015. Una xifra que creixeria fins al 30% en el cas dels EUA. Ni tan sols l’increment de vendes de cotxes elèctrics –per a aquell any hauran de ser els únic que es podran vendre a la Unió Europea- podrà evitar la davallada. L’increment dels preus de les matèries primes, la pèrdua de capacitat adquisitiva de la classe treballadora i la fi del prestigi del cotxe privat entre els joves farà que els cotxes siguen cada volta més un element exòtic en les grans àrees metropolitanes. La pressió ciutadana per millorar la qualitat de l’aire, reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i millorar l’eficiència en el transport també tindran el seu pes.
És per açò que durant els pròxims anys les ciutats hauran d’incrementar les inversions per adaptar-se a aquesta nova realitat, incloent-hi l’ampliació de l’espai públic destinat a la bicicleta i els vianants i la reducció del destinat al cotxe. Una revolució que l’informe no dubta a anomenar «el canvi més dràstic en mobilitat des de l’aparició dels cotxes».