Els ports de València i Palma i la naviliera Baleària han signat un acord de col·laboració per a desenvolupar el primer corredor marítim verd de l’Estat espanyol, amb l’objectiu d’aconseguir emissions zero en la ruta que connecta el País Valencià amb les Illes Balears a partir de l’any 2030. El projecte aposta per la descarbonització del sector marítim-portuari mitjançant l’ús de biogàs, la incorporació de bateries a bord i la implantació del sistema OPS de connexió elèctrica als ports.
L’acord s’ha presentat a València en un acte que ha comptat amb la participació del president de Baleària, Adolfo Utor; la presidenta de l’Autoritat Portuària de València, Mar Chao, i el president de l’Autoritat Portuària de les Balears, Javier Sanz. A la presentació també han assistit el secretari d’Estat d’Energia, Joan Groizard; el secretari general de Transports Aeri i Marítim, Benito Núñez, i la vicepresidenta primera del Consell, Susana Camarero.
Baleària ha explicat que destinarà a aquesta línia dos vaixells equipats amb motors duals que el 2030 funcionaran exclusivament amb biogàs, fet que permetrà assolir les emissions zero. A més, la companyia incorporarà bateries per a subministrar electricitat renovable durant la navegació per a usos auxiliars i instal·larà sistemes OPS perquè els vaixells puguen connectar-se a la xarxa elèctrica en port i evitar així emissions mentre estan atracats.
El president de Baleària, Adolfo Utor, ha qualificat la iniciativa de “projecte pioner per a la descarbonització del sector marítim espanyol” i ha remarcat que “és una aposta competitiva sostenible que s’anticipa dues dècades a l’objectiu de zero emissions marcat per a 2050”. Utor ha subratllat que “la ruta València-Palma serà el primer corredor verd entre dos ports de l’Estat i suposarà un avanç significatiu en la mobilitat de passatgers i mercaderies essencials”.
Les autoritats portuàries de València i Balears han assenyalat que el projecte s’emmarca dins dels seus respectius plans de descarbonització. En aquest sentit, acceleraran la construcció d’infraestructures per a la càrrega de bateries als ports i exploraran el desenvolupament de subministraments de combustibles baixos en carboni.
El president de l’Autoritat Portuària de les Balears, Javier Sanz, ha defensat que “protegir la nostra mar i les nostres ciutats és compatible amb el desenvolupament portuari i és una condició indispensable per a un creixement sostenible”. Per la seua banda, la presidenta de Valenciaport, Mar Chao, ha afirmat que “aquest corredor verd reforça el lideratge de l’empresa que l’impulsa i consolida el compromís de la comunitat portuària de València amb la descarbonització”.








