El Comitè d’Empresa de l’EMT ha convocat a la vaga els conductors d’autobusos de València, després que la proposta d’aturada fora aprovada per dos terços (538 vots a favor, enfront de 198 contraris) en una assemblea de la tota plantilla. «El resultat és extraordinari, tenint en compte que CGT érem l’únic sindicat que proposàvem la vaga i demostra el suport dels treballadors a les reivindicacions», ha explicat al Diari La Veu Gregorio Rabadán, delegat de la CGT a l’EMT. A pesar que només queden dos dies per a l’aturada, des del Comitè d’Empresa asseguren que encara no s’han dictat els serveis mínims.
La protesta s’emmarca dins una vaga de tot el transport de carretera, tant de persones com de mercaderies, convocada per la Plataforma per la Jubilació als 60 anys de l’Associació de Professionals de Transport de Persones i Mercaderies per tal d’exigir el compliment del Reial Decret 1698/11 sobre coeficients reductors al personal conductor professional del transport de viatgers i mercaderies, tant urbans com interurbans.
Reduir la sinistralitat en carretera
«Al final, només reclamem l’equiparació de les condicions que ja tenen professions similars a la nostra, com ara bombers, policies, miners o mariners –continua Rabadán-. Des del mateix ministeri ja ens han reconegut que tenim condicions de perillositat similars a aquestes professions, però en ser un col·lectiu tan gran, cap Govern vol assumir aquests costos».
La jubilació als 60 anys dels conductors reduiria, segons aquesta plataforma, de forma dràstica la sisnistralitat a les carreteres, lligada sovint a l’edat i els ritmes de treball dels conductors. «És curiós que la DGT et pose pegues per renovar-te el carnet a partir dels 60 anys, però tu pugues estar conduint un autobús fins als 67», remata Rabadán, qui afegeix que aquesta reclamació és també una palanca per denunciar la situació laboral al sector, marcada per «una alta precarietat, incompliment de convenis i no reconeixement d’hores». Una realitat que defineix com «un sector amb condicions laborals trencades», en part per la dificultat de control de la Inspecció de Treball per la gran mobilitat dels treballadors.
A la vaga s’han adherit els comitès d’empresa dels autobusos de Barcelona i Madrid, així com dels autocars Avanza i altres empreses d’autobusos urbans i interurbans de diferents ciutats de l’estat, mentre que ha rebut menys suport –almenys formal- del transport de mercaderies.