Diari La Veu del País Valencià
Una exdiputada del PP fa anul·lar el pla lingüístic d’un centre d’Alacant

El Tribunal Superior de Justícia ha anul·lat l’acord del consell escolar d’un col·legi d’educació infantil d’Alacant, el Costa Blanca, ubicat a la zona de la Platja de Sant Joan. En concret, i tal com ha avançat Alicante Plaza, el programa plurilingüe, dissenyat en base a la llei educativa del Botànic, fixava que el 60% de l’ensenyament s’impartiria en valencià i el 40% en anglès sense contemplar el castellà.

Aquesta divisió lingüística s’establia per a l’alumnat d’infantil, d’entre quatre i cinc anys, i segons el TSJ xoca amb la llei valenciana de 21 de febrer del 2018, la de plurilingüisme. Es dona el cas que qui ha portat aquest pla als tribunals és Elisa Díaz, que va ser diputada del PP a Les Corts i també és filla de qui fora alcalde de la ciutat amb el mateix partit entre 1995 i 2008, Luis Díaz Alperi. L’advocat que ha conduït la causa és Víctor Soriano, conegut també per freqüentar la tertúlia televisiva de La 8 Mediterráneo, titulada «El faro» i conduïda per Luis Motes.

Segons el TSJ la Conselleria d’Educació hauria d’haver admès la instància remesa per la direcció del centre escolar que havia sigut enviada per la defensa d’Elisa Díaz, però el Servei d’Educació Plurilingüe no el va admetre al·legant que no tenia legitimitat. El TSJ, però, rebat aquesta interpretació.

La demanda

Segons la defensa d’Elisa Díaz, la divisió idiomàtica «no atén la realitat lingüística de l’entorn educatiu ni es respecten els percentatges raonables en les dues llengües oficials». Un argument que l’advocat de la Generalitat va rebutjar defensant la implicació participativa del Consell Escolar i el context socioeducatiu. L’acord va ser possible amb majoria de dos terços.

En canvi, des del TSJ consideren que el percentatge mínim de llengües impartides, també en infantil, ha de ser del 25% en castellà i en valencià i en el cas de l’anglès ha de ser entre el 15% i el 25%.

El context

El col·legi Costa Blanca va ser un dels que es van obrir al País Valencià durant el mandat d’Alejandro Font de Mora (PP) com a conseller d’Educació (2004-2011) per a establir un model experimental de classes majoritàriament en anglès des de l’educació pública. Aquell model va xocar amb la realitat docent, afectada per la manca de capacitació de professors en aquest idioma.

CEIP Costa Blanca, a Alacant

Amb l’aprovació del plurilingüisme amb el Botànic, en aquests centres concebuts per a desenvolupar programes experimentals es va validar la possibilitat de fer el 60% de les classes en valencià i el 40% en anglès en etapes no obligatòries, fet que eximia de l’aplicació dels percentatges del 25% referits pel jutge en etapa infantil. Ara, però, el TSJ determina que aquesta divisió no s’adequa a la llei, malgrat que l’educació infantil no és obligatòria i que l’acord s’ha fet a través dels procediments legals, mitjançant el Consell Escolar. La sentència, temen els activistes per la llengua a Alacant, podria generar jurisprudència i fer perillar l’ensenyament en valencià.

Més notícies
Notícia: Reclamen una moratòria i un calendari d’implantació del nou plurilingüisme
Comparteix
La Confederació d'AMPA «Gonzalo Anaya» assenyala que «cap adaptació normativa que afecte les escoles i els IES es pot fer en set dies laborables»
Notícia: I què fem ara amb el plurilingüisme?
Comparteix
«El que cal és derogar la llei de Plurilingüisme, que tants problemes està causant, i tornar al sistema de línies anterior al conseller Marzà.»
Notícia: ACPV creu que la reforma de la Llei de Plurilingüisme és anticonstitucional
Comparteix
L’entitat ha instat el Defensor del Poble perquè presente un recurs d’inconstitucionalitat
Notícia: Alacant: destinació idiomàtica 
Comparteix
«Una trobada de professionals de l'espanyol tindria sentit a Madrid, Toledo o Valladolid, però no en un lloc on ha estat imposat a la força.»

Comparteix

Icona de pantalla completa