La Xarxa Vives d’Universitats, a través de vint dels centres que la integren, s’adreça a més de 300.000 estudiants de grau i màster del País Valencià, de Catalunya, de les Illes Balears i d’Andorra per a analitzar les condicions de vida dels estudiants, la forma d’estudiar, la vinculació amb la universitat, els hàbits culturals, els condicionats econòmics, les expectatives, els valors i les creences que tenen en relació amb l’ensenyament superior.
Aquest estudi es fa a través del programa «Via Universitària: accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris (2023-2025)», un estudi que es realitza per quarta vegada i que, segons la Xarxa Vives, serveix «per a la definició de polítiques d’equitat social i de gènere en el sistema universitari, i s’alinea amb els resultats de l’informe “EUROSTUDENT”, que recull la mateixa informació en 28 països europeus».
L’estudi de la Xarxa Vives estudia les trajectòries de l’estudiantat des de la perspectiva de l’equitat en l’accés i la vida als estudis superiors, des de la transformació de la realitat dels estudiants com a resultat d’un entorn social cada vegada més divers, i des de la perspectiva de gènere i la qualitat de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge.

Metodologia
L’enquesta incorpora cinquanta-nou preguntes dividides en cinc blocs temàtics, i els resultats de l’estudi, que es donaran a conèixer al maig de 2025, serviran tant com a eina de reflexió i debat i també per a fonamentar les decisions i orientacions de la política universitària que es desenvolupa tant des de les mateixes universitats com des de les administracions públiques de l’àmbit de l’ensenyament, de la recerca, de l’ocupació i de la joventut.
Sis grups de treball que agrupen més d’una setantena d’experts constitueixen l’equip de l’estudi, que compta amb el suport d’un consell assessor integrat per vicerectors d’estudiants i d’experts d’institucions vinculades a les universitats.