El Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha anul·lat la decisió del Ministeri per a la Transició Ecològic que traslladava a l’Autoritat Portuària de València la responsabilitat en matèria d’impacte ambiental per l’ampliació de Port de València. Aquesta decisió, segons ha anunciat la Comissió Ciutat-Port, anul·la la resolució del 30 de març presa pel Ministeri citat.
L’entitat esmentada, que va presentar el recurs, ha celebrat la sentència, que segons expliquen «ve a confirmar» els seus advertiments que tant el Ministeri per a la Transició Ecològica com Ports de l’Estat havien volgut «eludir les seues responsabilitats en una macroactuació amb gran impacte ambiental, fins i tot a còpia de convertir l’Autoritat Portuària, promotora de les obres, en jutge i part en poder decidir sobre l’avaluació ambiental de la seua pròpia obra».
Des de la Comissió Ciutat-Port expressaven que aquest traspàs de responsabilitats seria declarada «nul de ple dret» per part dels tribunals, tal com finalment ha ocorregut, i la sentència del TSJ de Madrid rebutja els arguments del Ministeri, que pretenia «canviar les regles del joc a meitat de partit amb la intenció d’eludir tràmits i controls imprescindibles per a, així, accelerar una ampliació molt qüestionada per la ciutadania valenciana».

Segons la mateixa entitat, la decisió judicial implica que «la tramitació realitzada fins ara per a l’aprovació de l’ampliació està viciada, ja que es va presentar a aprovació tot i mancar de documentació imprescindible per a la seua tramitació i sense el pronunciament explícit de Ports de l’Estat sobre la seua tramitació ambiental». «Un defecte essencial», indiquen des de la Comissió Ciutat-Port, «que la mateixa Autoritat Portuària va intentar suplir en l’expedient aportant un singular certificat emès per una empleada de la mateixa Autoritat Portuària en el qual, en només unes línies, afirmava que el projecte no requeria del sotmetiment a un nou procediment ambiental amb caràcter previ a la seua aprovació».
Conseqüències i exigències
Per això, des de la Comissió Ciutat-Port interpreten que aquesta sentència «obliga a paralitzar la licitació de les pobres del Port per absència de documents en la formació de l’expedient» i en aquest sentit, afirmen, «la sentència tindrà conseqüències en els altres dos procediments judicials del TSJ contra l’aprovació del Projecte Tècnic i contra l’inici de l’expedient de licitació».
Per últim, des de l’entitat ecologista diuen que el ministre de Transports, Óscar Puente, «que va acudir tan ràpidament a brindar amb l’Autoritat Portuària i els empresaris, hauria de ser el primer interessat que es paralitzen les actuacions fins que Ports de l’Estat, entitat pública que depèn del seu Ministeri, explique els seus arguments sobre la necessitat o no d’una nova avaluació ambiental i que la societat civil tinga ocasió de discutir-los». També demanen al Ministeri per a la Transició Ecològica, liderat per Teresa Ribera, que «reconega públicament el seu error en pretendre alterar, més de catorze anys després de la Declaració d’Impacte Ambiental del 2007, les responsabilitats assignades a cada administració».