Els Premis Sonor 2025, que reconeixen l’excel·lència en el món del pòdcast en català, han premiat tres projectes amb segell valencià entre els millors de l’any i ajudant la creativitat sonora del País Valencià dins l’escena catalana i dels Països Catalans.
En la categoria de Millor pòdcast de ficció, el guardó ha sigut per 7 dies per morir, una aventura narrativa creada per l’empresa valenciana Brutal Life, que trasllada els oients a un joc real amb tocs de thriller i ciència-ficció. El protagonista, Pau Bargues, es veu immers en una història accelerada després de rebre un misteriós regal d’aniversari. El pòdcast ha estat valorat per la seua capacitat immersiva i pel seu guió trepidant.
En la categoria de Millor pòdcast d’entreteniment, l’equip valencià format per Ana Gisbert, Jaume Grau, Cristian Hernández i Artur Soler s’ha endut el premi amb El dolcet pal café, un espai autogestionat que des de la proximitat tracta qüestions com el feminisme, els drets LGTBIQ+ i la cultura popular. “És un reconeixement a la nostra manera de fer: des de l’autogestió, amb accent valencià i compromís”, han declarat en recollir el guardó.
A més, Borja, de València al Vaticà, que s’ha imposat en la categoria de Millor guió, ofereix una aproximació històrica i rigorosa a la figura dels papes Borja, Calixte III i Alexandre VI. El pòdcast reivindica l’origen valencià d’aquests personatges sovint difamats per la història oficial. Ha destacat per l’estructura narrativa i la capacitat de fer atractiva la història.
Altres títols com 1238. La conquesta de València, finalista en la categoria de Narrativa de no-ficció, demostren la forta empremta del País Valencià en la creació sonora contemporània.
Els Premis Sonor, impulsats per La Mira amb la col·laboració de Catalunya Ràdio, La Xarxa i el suport d’entitats com Òmnium Cultural, Acció Cultural del País Valencià o Obra Cultural Balear, confirmen l’estat de salut del pòdcast en català.