El cap de setmana passat es van complir trenta mesos des que va començar la campanya #Reciprocitat Ara!, iniciada per Decidim, la Plataforma pel Dret a Decidir del País Valencià, amb l’objectiu d’aconseguir que «totes les cadenes de ràdio i televisió públiques que emeten en català/valencià es puguen rebre a tots els indrets de l’àmbit lingüístic», han assenyalat els responsables.
Així mateix, han indicat que «la campanya, en reivindicar la reciprocitat plena, recorda cada dia implícitament, que 10 milions de persones conformem un únic mercat cultural, estructurat al voltant de la nostra llengua comuna».
També, han advertit que després de «trenta mesos de campanya sostinguda», només s’han assolit «lleugers avanços» en la «reciprocitat plena que donaria sentit de normalitat a la nostra llengua comuna». Tanmateix, «els esforços per obtenir-la no defalleixen i s’incrementen cada dia que passa», han assegurat.
La campanya va començar amb una sèrie de piulades diàries a Twitter el mes de gener del 2020, es va estendre a altres xarxes socials, Facebook i Instagram, on té centenars de milers d’impactes mensuals, i ha aconseguit que molts sectors que van des del món polític, sindical, professional, de l’àmbit cultural i social hi mostren el seu suport públic. La campanya ha anat creixent en les xarxes socials i en els més diversos àmbits socials, amb sèries de vídeos, penjades de pancartes per tots els territoris, articles, entrevistes, programes de ràdio i televisió, entrevistes amb partits polítics i institucions, proposicions i esmenes legislatives, actes públics i presència transversal acompanyant les més diverses reivindicacions.
Antoni Infante, el portaveu de la campanya, ha declarat: «Els partits polítics estan malbaratant tot un cicle polític, defugint la responsabilitat històrica que hi tenen amb la nostra llengua. No sabem a hores d’ara si hi haurà continuïtat o estarem abocats a un nou cicle on podem passar de la insensibilitat actual a la pura agressió institucional contra la nostra llengua minoritzada. El valencià/català està en emergència lingüística a tot el domini lingüístic i necessitem, sense dilacions, que la reciprocitat arribe a tothom per poder enfortir el nostre sistema comunicatiu i el nostre mercat cultural, lingüístic i audiovisual. No té trellat que sent un públic potencial de més de 10 milions de persones, només arribem al públic limitat dintre de les fronteres autonòmiques».
La campanya #ReciprocitatAra! ha agraït «al nombrós grup de persones i entitats que cada dia participen de manera creixent, i donen mostra d’una important capacitat de persistència, la qual cosa possibilita una visibilitat absolutament impensable ara fa trenta mesos». També ha anunciat que mantindrà la presència diària durant tot l’estiu i prepara diferents novetats per a la tardor.
