El pròxim dilluns i dimarts, dies 10 i 11 de juny, el saló d’actes de la Facultat d’Educació de la Universitat d’Alacant acollirà la Jornada d’Ensenyament i Ús del València, un esdeveniment que es celebra des de fa dues dècades i que enguany tractarà «la diversitat lingüística i cultural a les aules valencianes», tal com es llegeix al títol d’aquestes jornades.
En concret, durant aquests dos dies es parlarà de la interculturalitat a les aules valencianes. El coordinador de l’esdeveniment, el mestre de primària Ignasi Carbonell, explica que «és evident que a les nostres aules tenim multiculturalitat amb alumnes de diverses procedències i de llengües diferents, i volem veure quines han sigut les experiències d’acollida en la nostra llengua i en la nostra cultura tenint en compte que moltes vegades ens imposem dificultats dirigint-nos en castellà als alumnes de fora pensant que així els farem la vida més fàcil». El professor reflexiona, en canvi, que el que cal és «intentar no barrar-los el pas a la nostra llengua, i cal aprofundir en les maneres d’integrar a través de l’educació».
Les jornades estan organitzades per la Universitat d’Alacant a través del Servei de Llengües, de la Facultat d’Educació, de la Càtedra de Multilingüisme, del Departament de Filologia Catalana, de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana i de la Unitat per a l’Educació Multilingüe. També hi organitzen la Generalitat Valenciana-CEFIRE d’Alacant i La Cívica-Escola Valenciana. Els actes començaran dilluns a les 16.00 i es podran seguir també telemàticament el primer dia a través d’aquest enllaç.
La primera comunicació general tractarà el Marc de Referència per als Enfocaments Plurals de les Llengües i Cultures (MAREP) del Consell d’Europa a càrrec d’Anna Marzà, de la Universitat Jaume I de Castelló de la Plana. Carbonell explica que el MAREP és, «per dir-ho d’alguna manera, similar al marc comú de les llengües que estableix els coneixements lingüístics en títols A1, B1, etc., però relacionat amb coneixements culturals, perquè la multiculturalitat aporta solucions». El coordinador justifica que «el futur, necessàriament, serà híbrid o no ens agradarà», i assegura que la realitat «ens obliga a conviure en un món multicultural, i les aules són el lloc idoni per a propiciar aquesta convivència».
Seguidament, Francesc Xavier Miralles, professor de la Universitat d’Alacant, parlarà del portfoli europeu de les llengües, «una eina al servei de la interculturalitat» i que, en paraules de Carbonell, «consagra de manera definitiva l’aspecte comunicatiu i evidencia que les llengües s’aprenen usant-les». Aquesta eina té com a objectiu que els alumnes siguen «millors aprenents de llengües i fer-los positivament sensibles cap a la diversitat lingüística». Per a tancar la jornada de dilluns, les professores Izaskun Kortazar, Meriem El Kasmi, Tamara Naumchuk, Gabriella Chiaramello i Rosa de la Cruz, que exerceixen la docència al sud del País Valencià i que procedeixen respectivament d’Euskal Herria, del Marroc, d’Ucraïna i de l’Argentina –l’última d’elles és gitana–, explicaran com ha sigut la seua història d’incorporació al valencià i al sistema educatiu del país. Tot amb la voluntat de detectar avantatges, inconvenients i maneres de millorar aquestes experiències als nouvinguts.

Dimarts dia 11
La segona jornada també es desenvoluparà de vesprada i s’iniciarà amb la presentació del llibre Tractament Integrat de Llengües i Continguts (TILC) en un context de minorització lingüística, del qual parlarà el seu autor, Vicent Pascual, autor també de novel·les juvenils i de diccionaris i un dels creadors dels primers programes d’ensenyament en valencià al voltant de l’aprovació de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià ara fa quatre dècades. Pascual ha redactat un llibre per al tractament del valencià a les aules multilingües, que ha editat Octaedro i que serà presentat també per Josep M. Baldaquí.
A continuació Xavi Mata, de l’IES de Silla (Horta Sud) oferirà un «concert-xarrada» amb una intervenció ornamental en una quinzena de llengües per a mirar d’expressar la bellesa de cada idioma i posar en valor la interculturalitat.
Aquesta jornada clourà amb les comunicacions per etapes educatives sobre experiències interculturals i plurilingües. En aquestes comunicacions participen el CEIP Sagrada Família de Xixona (l’Alacantí), el Manuel Bru de Benissa (Marina Alta), El Tossalet d’Alacant i el CEIP Eloi Coloma de Xixona en infantil; el CEIP Castell de Pop de Murla (Marina Alta), el CEIP Mirador d’Aigües (l’Alacantí), el CEIP Virgen de la Salud d’Elda (Vinalopó Mitjà), el CEIP Vicente Blasco Ibáñez d’Elx (Baix Vinalopó) i el CEIP El Salvador de Mutxamel (l’Alacantí) en primària; i l’IES Cap de l’Aljub de Santa Pola (Baix Vinalopó), l’IES Maria Blasco de Sant Vicent del Raspeig (l’Alacantí) i l’IES Montserrat Roig d’Elx (Baix Vinalopó) en secundària.
Ignasi Carbonell considera que aquestes jornades cal que siguen reforçades perquè s’han convertit en una activitat «molt valorada» i que servirà per a detectar les virtuts de la multiculturalitat i per a millorar la manera de traure profit d’aquest fenomen amb la intenció de millorar l’entorn que constitueix la societat actual.