ACICOM (Associació Ciutadania i Comunicació) va organitzar aquest dimecres a l’Octubre Centre de Cultura Contemporània de València una taula redona titulada «La verificació informativa com a contrapoder», dins de les jornades sobre la ciutadania i la comunicació. El debat va comptar amb la participació de professionals del periodisme com Kristin Suleng, Sergi Moyano, Josan Piqueres i Carles López Cerezuela, qui van compartir les seues reflexions sobre el paper dels mitjans en l’era de la desinformació.

Kristin Suleng va destacar «la missió d’aquestes jornades és com millorar la dieta mediàtica de la ciutadania valenciana. Totes les qüestions de fake news, desinformació i contrainformació són essencials per entendre com es conforma el pensament de la gent», va afirmar Suleng per posar damunt de la taula la necessitat de garantir una informació de qualitat i contrastada. Va destacar també que la funció del periodista no és simplement presentar diferents punts de vista, sinó «construir una realitat basada en dades verificables i fets contrastats».
Sergi Moyano, per la seua part, va posar èmfasi en les eines digitals que ajuden en la verificació informativa, afirmant que actualment existeixen tecnologies que faciliten la detecció de contingut fals o manipulat. «Hi ha mecanismes que permeten verificar imatges, vídeos i àudios, fins i tot geolocalitzar-los per comprovar si el que es diu correspon a la realitat», va explicar Moyano. No obstant això, va reconéixer que la saturació informativa fa cada vegada més difícil aquesta tasca. «Vivim en un món d’intoxicació, i això fa més complicat discernir què és veritat i què no», va concloure.
Josan Piqueres va fer una crítica a la pressa amb la qual treballen els mitjans actuals. «Els mitjans estan immersos en una carrera per ser els primers a informar, però això sovint va en detriment de la verificació», va advertir Piqueres, subratllant la importància d’establir un equilibri entre rapidesa i rigor. A més, va posar com a exemple el funcionament del pòdcast La Nostra Veu, on no es convida polítics «perquè no tenim temps de comprovar si el que ens diran és veritat o mentida». Aquesta estratègia, segons Piqueres, ajuda a garantir que el debat siga més honest i contrastat.
Carles López Cerezuela va reflexionar sobre el fenomen de la verificació informativa com un nou mercat dins del periodisme. «La verificació s’ha convertit en un negoci que tracta d’abordar un problema real: la desinformació massiva», va afirmar. A més, va proposar un enfocament innovador per millorar la qualitat informativa, suggerint l’aplicació de criteris similars als d’una auditoria industrial per determinar la qualitat d’un mitjà. «Per què no crear un segell de qualitat informativa, com els que es fan en altres sectors, per ajudar els consumidors a distingir entre mitjans fiables i pseudo-mitjans?», va plantejar López Cerezuela, subratllant la necessitat d’estructures que fomenten la transparència i la responsabilitat.
L’acte va reunir persones interessades en els reptes actuals del periodisme. Les jornades van continuar amb la participació activa del públic, que va plantejar preguntes sobre el futur dels mitjans i les mesures necessàries per garantir la verificació de la informació.






