Ni l’eliminació d’un carril del trànsit, ni l’ampliació de les voreres fins a sis metres ni la incorporació d’un carril bici segregat, ni la plantació de fileres d’arbres… la reforma de l’alcaldessa María José Catalá no ha convençut el veïnat de l’entorn de l’avinguda Pérez Galdós de la ciutat de València, que continua demanant la supressió del túnel per on passen diàriament 72.000 vehicles i la pacificació definitiva del trànsit.
Per això, fins a sis entitats –el Col·lectiu Fuera Túnel i les associacions veïnals de la Petxina, Patraix, la Raïosa, Abastos-Finca Roja i la Roqueta- han convocat una manifestació pel pròxim 12 d’abril. Amb el lema “per una hora, el túnel serà nostre”, els veïns volen executar una supressió simbòlica de la infraestructura.
“La problemàtica existent en aquestes avingudes afecta en tots els àmbits de la salut, seguretat, espais urbans, zones verdes, mobilitat i accessibilitat partint de l’existència del pas inferior, que a més d’insalubre i perillós, és una barrera arquitectònica obsoleta que impedeix el contacte veïnal i comercial directe als barris situats” als costats, han explicat les associacions convocants.
Reivindiquen la reforma tàctica impulsada durant el mandat de Joan Ribó –“fruit de la reivindicació veïnal”, destaquen- que “va disminuir el trànsit de vehicles a motor en l’avinguda, va ampliar voreres i va senyalitzar la circulació per a bicicletes”, que era el primer pas cap a la supressió definitiva del túnel, incorporada en un projecte de reforma sorgit d’un concurs d’idees i que va aconseguir un important finançament de la Unió Europea de 9 milions d’euros.
De fet, el regidor Giuseppe Grezzi, exresponsable de la regidoria de Mobilitat Sostenible, que va elaborar les planimetries per la reforma integral d’esta autopista urbana, que preveia el tancament del túnel, participarà en la manifestació convocada pels col·lectius veïnals: “La proposta del govern de PPVOX encapçalat per Catalá no suposa un canvi en profunditat d’aquesta infraestructura antiga i desfasada que no té cap sentit en ple segle XXI. Per això continuarem denunciant el malbaratament de diners i la vertadera estafa que representa el projecte del govern que manté el túnel”, ha explicat.

Fons europeus en perill
Ara, malgrat que el projecte és molt menys ambiciós, Catalá ha licitat un contracte valorat en 32.736.838,06 euros (IVA inclòs) per unes obres que exclouen l’eliminació del túnel.
Aquesta proposta no només és rebutjada pel veïnat, sinó que no està clar que puga seguir aspirant a l’ajuda europea, ja que aquesta estava condicionada a “una reducció substantiva del trànsit”, una condició que l’actual projecte no compliria.
De fet, el ministeri espanyol de Transports –l’encarregat de gestionar les ajudes europees– ja va alertar de l’obligació de retornar aquests milions si la reforma s’implementa tal com l’han redissenyada des de l’equip de Catalá. Per ara, però, aquesta amenaça no s’ha concretat en res i no hi ha notícies que el ministeri haja fet alguna passa en aquesta direcció.