Renfe ha anunciat en una nota de premsa el llançament d’una campanya que ha anomenat «el Superpreu» i que permet viatjar en Avlo des de set euros i en AVE per onze. L’oferta s’iniciarà a partir del 23 d’octubre i durarà fins al 2024 i, segons l’empresa ferroviària, aquesta marca permetrà «identificar en cada onada de les campanyes comercials els preus més baixos per a desplaçar-se a centenars de destinacions en milers de trens AVE, Avlo, Alvia, Euromed i Intercity».
Malgrat l’anunci de la companyia, les ofertes estan centrades en l’alta velocitat, àmbit on Renfe ha de competir amb les altres operadores privades que des de fa mesos s’han instal·lat a l’estat espanyol. De fet, al comunicat s’especifica que «Renfe compta amb valors propis de marca enfront dels nous operadors [Iryo i Ouigo], amb més destinacions que ningú, més freqüències i nombre de trens i el millor Compromís de Puntualitat del mercat (amb la millor compensació, que és fins a 8 voltes superior a l’exigida per Llei, sempre en metàl·lic i mai en vals i en 24 hores a través de web)».
Aquesta aposta per l’alta velocitat, la xarxa de la qual encara és més radial que la convencional, a la pràctica provoca que les ofertes dels «superpreus» siguen per anar o tornar de Madrid principalment o, en el millor dels casos, passar-hi en trànsit cap a una altra destinació.
Rodalia sota mínims
Aquestes ofertes contrasten amb els preus que la mateixa companyia ofereix per anar, per exemple, a Alacant, on l’opció més barata possible des de València és de 12,75 euros. A Castelló de la Plana seria de 5,65 euros, a l’espera de saber si els usuaris que hi vulguen anar en AVE tindrien opció a un «Superpreu». Per anar de Gandia a València, amb 6 zones de la xarxa de rodalia, el preu és de 5.80. Els viatges a Barcelona no baixen dels 47,20 euros, i com Renfe ha eliminat el descompte per anada i tornada, un trajecte a la capital catalana costa un mínim de 94,40 euros, pels 14 que pot arribar a costar anar i tornar de Madrid.
Però més enllà del preu, la immensa inversió en alta velocitat dels darrers anys amaga una descomposició del servei de Rodalia, el que usa la gran majoria de la població i la principal font d’ingressos de l’empresa. Un estudi del 2018 assenyalava la xarxa de Rodalia de València com la pitjor de l’estat, amb la taxa d’impuntualitat més elevada, amb un 11% –en comparació amb el 4% que llavors tenia Madrid- i un 4,5% de cancel·lacions, la xifra més alta de totes les xarxes. Des de llavors aquestes dades no han fet sinó empitjorar.
Aquesta situació ha fet que els passatgers que gasten el servei de rodalia de València hagen passat dels 25 milions el 2013 als 15 milions en l’actualitat, als quals cal sumar els 2,7 milions del servei de Rodalia d’Alacant.
Així, només al País Valencià, pràcticament hi ha 18 milions de passatgers de Rodalia anuals. Al conjunt de tot l’estat, els passatgers d’alta velocitat arriben als 26,8 milions, amb un creixement, soles el darrer any, d’un 54%. En bona mesura gràcies a les campanyes d’ofertes agressives com la del «Superpreu».