El Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià (STEPV), conjuntament amb altres entitats i departaments universitaris de Filologia Catalana, ha iniciat un procés de recollida de signatures per la modificació del procediment de difícil cobertura en l’especialitat de valencià.
Aquests llocs de treball de difícil cobertura són aquells que s’han quedat sense adjudicar durant el procediment formal d’adjudicació i queden vacants. En el cas dels professors de valencià en instituts de secundària, els graduats en Filologia Catalana no tenen preferència a l’hora d’accedir a aquestes places, tot i que són les que els corresponen per titulació, i la legislació vigent dona prioritat a les persones que ja estan en borsa, tot i disposar de titulacions alienes a la de Filologia Catalana.
Exigència
Per això, des de STEPV han llançat un manifest amb el qual pretenen recollir signatures per a modificar aquesta legislació, ja que «discrimina els graduats o llicenciats en Filologia Catalana, especialistes en aquesta matèria». Els motius que donen és que «poden accedir a les places de difícil cobertura fins a 180 titulacions alienes a l’àmbit filològic, fet que no ocorre en cap altra especialitat filològica» i, en conseqüència, «professorat sense cap formació filològica i només amb un C2 de valencià pot fer classe de valencià».

Segons constaten, «aquesta diferència de requisits agreuja la desigualtat entre el valencià i la resta de llengües de l’ensenyament, i va en contra de la salut i el prestigi de la nostra llengua». Per als promotors del manifest, prioritzar el professorat d’altres borses de treball i especialitats i no el professorat especialitzat en valencià que no forma part de les borses de treball genera «una situació surrealista», en tant que «les places s’omplin amb professorat no format filològicament, mentre que els especialistes, llicenciats i graduats en Filologia Catalana, amb el màster específic, no poden exercir la professió per a la qual estan preparats».
Per últim, consideren que el fet que professors de valencià no estiguen llicenciats en Filologia Catalana «atempta contra la tasca diària del professorat especialitzat que exerceix en els centres perquè, sovint, ha de cobrir les mancances del professorat assignat per aquest procediment a les places de difícil cobertura», i recorden que «pot afectar negativament la qualitat de l’ensenyament que rep l’alumnat».