Els Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER) han demanat “la paralització immediata” del projecte del pas a nivell entre Alfafar i Sedaví (l’Horta Sud), anunciat per Adif, perquè la proposta “ignora la reivindicació veïnal històrica del soterrament de les vies i posa en perill els vianants en futures inundacions”.
CLER afirma que durant les inundacions provocades per la dana del 29 d’octubre de 2024, les vies del tren i els murs que les tanquen “van obstaculitzar el pas de l’aigua cap a l’Albufera i la mar, provocant que, en determinades zones, el nivell arribara als tres metres i que, en caure els murs, continuara amb una força devastadora”.
Per aquest motiu, el col·lectiu considera que la decisió d’Adif i del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible de mantindre les vies en superfície i construir un nou pas subterrani per a vianants i bicicletes, projecte al qual també s’han oposat els ajuntaments implicats, és “una irresponsabilitat que posa en perill la vida de les persones”.
Nou mesos després de l’episodi de la dana, la plataforma denuncia que “l’ascensor que permet accedir a l’estació d’Alfafar-Benetússer i connecta un poble amb l’altre continua sense reparar-se”, la qual cosa obliga a fer ús d’una escala “que impedeix el pas de persones amb mobilitat reduïda i persones majors o amb carrets de nadons, entre altres”.
El col·lectiu també assenyala que el túnel per al trànsit i per als vianants que uneix Benetússer amb Alfafar va tardar huit mesos a tornar a estar operatiu. Per tot això, assegura que la dana ha posat en evidència que la comarca de l’Horta Sud “ha sigut víctima d’unes polítiques urbanístiques incompatibles amb la seguretat de les persones que habiten en una zona declarada inundable”.
Prioritzar seguretat i benestar
CLER argumenta que la situació es va veure agreujada per infraestructures que van multiplicar l’impacte de la dana, i afegeix que és “necessari que la reconstrucció la decidisquen els mateixos habitants, que coneixen els seus pobles, i prioritzen la seguretat i el benestar de la població”.
Els comités també adverteixen que el projecte del nou túnel “suposaria continuar amb un model urbanístic que no va garantir la seguretat de les persones, fractura el territori i contribueix a degradar l’entorn”. A més, apunten que generaria “noves zones insegures que no contemplen una mirada de gènere en el seu disseny”, nivells sonors massa alts per al descans del veïnat, i “problemes d’accessibilitat i de trànsit rodat en zones ja col·lapsades”.
Davant tot això, la plataforma reclama “la paralització immediata d’aquest projecte”, la creació d’un espai conjunt de treball amb participació activa dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció, els ajuntaments implicats i la Plataforma pel Soterrament de les vies d’Alfafar, Sedaví i Benetússer. Així mateix, reitera la necessitat “d’eliminar el pas a nivell, considerat com un dels punts amb més accidents mortals de tot l’estat espanyol”, i d’executar finalment el soterrament de les vies al seu pas pels municipis de l’Horta Sud.






