Aquest dilluns s’ha publicat l’Informe Poblet 2024, una anàlisi detallada sobre l’ús del valencià a les xarxes socials per part dels creadors de contingut. L’estudi ha estat elaborat per Aitor Muñoz, el coordinador del projecte Poblet.info que serveix com a recull dels influencers valencians de la xarxa. Aquest document es basa en dades quantitatives, qualitatives, lingüístiques i territorials recollides de 296 perfils de les xarxes socials, amb l’objectiu de proporcionar una visió clara de la presència de la llengua en les plataformes YouTube, Instagram, TikTok, Twitch i el format pòdcast.

L’informe destaca que Instagram és la xarxa on millors resultats estan obtenint els qui creen continguts en llengua pròpia. Segons les dades recollides, en l’últim any el nombre de seguidors d’aquests creadors ha augmentat de forma exponencial. En gener de 2024, 74 comptes sumaven 666.251 seguidors, mentre que a mitjan any, 83 comptes han aconseguit arribar als 896.207 seguidors. Creadors com Cabrafotuda i Alegria de Poble lideren aquest creixement amb una forta presència i gran capacitat de captar públic mitjançant el format reels, el més consumit en aquesta xarxa.

Segons l’autor, TikTok ja no és la millor xarxa social per a viralitzar els vídeos verticals. En aquest sentit, Muñoz afirma: «He comparat els perfils que pengen els mateixos vídeos a Instagram i a TikTok i, en quasi tots els casos, el resultat és que l’impacte de TikTok queda molt per davall del que estan aconseguint els creadors de contingut a Instagram». Tot i això, els 51 valencians que pengen continguts en la nostra llengua a la plataforma xinesa, sumen més de 568.000 seguidors i 16 milions de «m’agrada».

Pel que fa a YouTube, aquesta continua sent una plataforma essencial per a la difusió de continguts formatius i educacionals en valencià. Creadores com la Dra. Aina Monferrer, amb més d’un milió de visites, s’han especialitzat en continguts d’aprenentatge, oferint vídeos que mantenen una audiència fidel al llarg del temps. Actualment, hi ha 53 canals en valencià a YouTube, 22 d’ells actius, acumulant més de 83.000 subscriptors i 7,2 milions de visualitzacions.

L’informe Poblet 2024 també fa una menció especial als pòdcasts, un format cada vegada més popular i amb major grau de professionalització. Encara que les dades són més limitades per la manca de transparència de les plataformes d’àudio, s’estima que hi ha 31 programes en actiu en valencià. Alguns com El Dolcet Pal Cafè o Xusma Deluxe obtenen milers de reproduccions en YouTube, mentre altres pòdcasts com Gent Ràndom i La Comoditat Valenciana destaquen en plataformes sonores com Spotify i Ivoox. Segons l’autor de l’Informe, «els pòdcasts valencians tenen més oients del que m’havia imaginat abans de posar-me a estudiar-los. Xusma Deluxe ha sigut tota una revolució aquest any i Gent Ràndom sumen més de 33.000 escoltes totals només a Spotify».
Aitor Muñoz conclou el document amb una sèrie de propostes i oportunitats per al futur del contingut en valencià a les xarxes socials. Entre els principals reptes, es destaca l’entrenament de l’algoritme per a aconseguir donar major visibilitat als continguts valencians, la col·laboració amb entitats i marques per a professionalitzar la seua tasca i l’aprofitament dels camps temàtics que encara estan buits de contingut. Alhora, l’informe subratlla el gran potencial de les xarxes socials per a continuar ampliant l’audiència i fer que el valencià tinga una presència digna a l’espai digital.
Diari La Veu del País Valencià dona suport al projecte Poblet.info des de l’any 2022 amb la intenció de potenciar els continguts en valencià de les xarxes socials.





