El passat mes de maig, Accent Obert i La Fera van presentar La Llista, un espai web on es mostra el recull de les principals mètriques dels influenciadors de parla catalana. Aquestes s’organitzen en forma de rànquings temàtics, que s’actualitzen mensualment, atesa la rellevància de cadascun d’ells. Només entrar al web es poden llegir noms com Juliana Canet, Cèlia Espanya, La Sotana o Croqueta de Xocolata, d’entre altres. Però, on queden els influenciadors valencians en aquesta classificació?

Sense cap mena de suport institucional ni corporacions audiovisuals disposades a suportar el sector dels creatius de les xarxes, els valencians parteixen d’un notori desavantatge a l’hora d’aconseguir finançament i oportunitats de visibilitat. A Catalunya, per exemple, es convoquen anualment les Beques Propulsió, destinades al sector i amb un import total de 432.000 euros. A més, tant 3Cat com IB3 compten amb iniciatives digitals en les xarxes socials encapçalades per influenciadors del territori. Recentment, l’Ajuntament de Barcelona, junt amb altres entitats, ha impulsat també la “Casa de la Creació Digital en Català” amb un pressupost de tres milions d’euros per als pròxims dos anys.
Tot i les evidents diferències de les quals parteixen els creadors de contingut al nostre territori, Poblet.info recull més de 300 iniciatives digitals valencianes, algunes de les quals estan als primers llocs dels rànquings de La Llista d’aquest mes. Tres Voltes Rebel, el projecte liderat per Ame Soler, es troba al top 3 en “Art i manualitats”. Pel que fa a la categoria “Societat”, Cristian Llorens es troba en quarta posició. La quarta referent en la categoria de “Videojocs” és Simmer Valenciana, la streamer de Benicarló que recentment ha complit sis anys en actiu a la xarxa. El segueix, en huitena posició, el divulgador Javi Ojeda. Cabrafotuda es troba en nové en el rànquing de “Llengua i cultura catalana”, mentre ocupa la posició número 13 en la temàtica “Humor”. Els Jajajers i La Ruta dels Esmorzars estan al rànquing de “Gastronomia”, en la setena i dotzena posició, respectivament. D’altra banda, la comunicadora d’Ontinyent, Georgina Mollà, és la sisena en la categoria de “Rural i natura”.
Aquests rànquings no només mostren la posició que ocupa cada creador, sinó que també destaquen els perfils més emergents; aquells que més posicions han pujat en menys temps. Perfils com el d’Albert Bisbal, Vicentologia o Casella d’Eixida també sobreïxen en les seues categories.
Només cal donar una ullada al web per a conéixer nombroses iniciatives digitals en català. Però, aquests rànquings, més enllà d’alimentar possibles actituds competitives, són un reflex de la realitat lingüística que es viu al món de les xarxes socials: hi ha molts més creadors de contingut en llengua pròpia a Catalunya que al País Valencià, sí, però també hi ha un seguit d’iniciatives i oportunitats que els possibiliten poder dedicar-s’hi plenament a crear continguts per als seus perfils. Al País Valencià, només un parell de creadors poden fer-ho.






