Diari La Veu del País Valencià
Quasi un 40% de la ciutadania evita les notícies, segons l’informe Reuters

En un any marcat per la incertesa econòmica i la proliferació de desinformació, la confiança dels ciutadans de l’estat espanyol en les notícies ha caigut significativament, segons l’últim informe Reuters Institute. Només el 32% dels enquestats afirma confiar en la majoria de les notícies, una xifra que reflecteix una tendència a la baixa des del 2017. Aquest descens situa l’estat espanyol per sota de la mitjana global del 40% en confiança en les notícies.

El canvi en les dinàmiques de consum d’informació és un dels factors clau d’aquesta desconfiança. Plataformes visuals i de vídeo com TikTok, Instagram i YouTube estan guanyant terreny com a fonts d’informació, especialment entre els més joves. A l’estat espanyol, TikTok ha superat Twitter (ara conegut com a X) en ús per a notícies, amb un 13% dels enquestats utilitzant la plataforma per informar-se, mentre que Twitter es queda en un 10%. Aquest fenomen es reflecteix en la preferència creixent per vídeos curts i continguts més atractius visualment, allunyant els consumidors de les fonts tradicionals.

Un altre aspecte destacat és l’augment de l’ús d’aplicacions de missatgeria privada com WhatsApp per a la difusió de notícies, la qual cosa complica encara més la verificació de la informació i alimenta la desinformació. El 21% dels ciutadans ha confessat utilitzar WhatsApp per a consum informatiu, reforçant la tendència global cap a una fragmentació de les fonts d’informació.

A més, l’informe subratlla la preocupació creixent per la dificultat de distingir entre informació fiable i no fiable en aquestes plataformes. En aquest sentit, un 59% dels enquestats en l’àmbit mundial expressa preocupació per la veracitat de les notícies en línia, una inquietud que es veu accentuada a l’estat espanyol, que ha experimentat un augment notable en la fugida selectiva de notícies. Aquest any, un 39% dels ciutadans admet evitar les notícies sovint o de tant en tant, un augment de 8 punts percentuals respecte a l’any anterior.

L’informe també revela que les necessitats informatives dels usuaris estan canviant. Tot i que mantenir-se informat continua sent la prioritat principal, hi ha una demanda creixent per notícies que proporcionen context, perspectives diverses i una sensació d’esperança. Els joves, en particular, mostren un interés més gran per històries que connecten, inspiren i entretinguen, la qual cosa posa en relleu una dissonància amb l’oferta informativa actual dels mitjans tradicionals.

L’ecosistema valencià polític i informatiu a TikTok

PolíticSeguidors a TikTok
Joan Ribó37.000
Carlos Mazón14.100
Joan Baldoví6.713
Vicente Barrera1.809

Amb aquestes dades, és obligatori preguntar-se com estan els mitjans i els polítics valencians. Entre els polítics del País Valencià més seguits a TikTok destaca Joan Ribó, exalcalde de València, amb 37.000 seguidors, seguit per Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana, amb 14.100 seguidors. Joan Baldoví, líder de Compromís, compta amb 6.713 seguidors, mentre que Vicente Barrera en té 1.809. Diana Morant, actual líder del PSPV, no en té. Pel que fa als mitjans de comunicació valencians, Las Provincias lidera amb 37.800 seguidors, seguit per Mediterráneo amb 11.000 seguidors i Levante-EMV amb 4.230 seguidors.

DiariSeguidors a TikTok
Las Provincias37.800
Mediterráneo11.000
Levante-EMV4.230
València Plaça1.222
Diari La Veu771

Si vols informar-te i saber què és el que es conta al Diari La Veu, segueix-nos a TikTok i la resta de les nostres xarxes socials.

Més notícies
Notícia: Compromís exigeix un nou finançament per a donar suport al govern espanyol
Comparteix
Àgueda Micó adverteix al PSOE que, si s'aborda finançament singular per a Catalunya, s'ha de contemplar també el cas valencià
Notícia: Pòdcast | Maceda: «La renovació de Compromís, millor demà que a l’octubre»
Comparteix
El periodista i la politòloga Aida Vizcaíno analitzen els resultats de les eleccions europees

Comparteix

Icona de pantalla completa