Nadal és una de les èpoques de l’any amb més mobilitat. Es calcula que més de dos milions de valencians viatjaran, bé siga per a reunir-se amb la família o per vacances, i que de mitjana faran uns 500 quilòmetres. Ara, quin mitjà de transport agarraran? Doncs, probablement el més barat, ja que el preu és un dels principals condicionants a l’hora de prendre aquest tipus de decisions.
I quin és el més barat? Un estudi elaborat per Greenpeace, comparant el tren i l’avió ha destapat el que és un secret de domini públic: volar és molt més econòmic que viatjar en ferrocarril, a pesar que produeix fins a sis voltes més CO2 per passatger.
L’organització ecologista ha comparat 20 rutes entre sis de les principals ciutats de l’estat espanyol en dues de les dates més concorregudes per a viatjar al desembre: els dies 21 i 22, quan la majoria de la ciutadania torna a casa per Nadal. I el resultat: el tren costa de mitjana el doble que l’avió i en soles cinc rutes és més barat.
Açò sí, d’aquestes cinc rutes, tres tenen a València –única ciutat del País Valencià inclosa en l’estudi- com a destinació. En concret, les connexions amb Barcelona, Madrid i Màlaga són més barates en tren que en avió. Un 10% en el cas de la ciutat andalusa, un 20% en el de la capital espanyola i fins a un 80% en el trajecte cap a la capital catalana. En canvi, els viatges a Bilbao i Sevilla costen el triple i un 50% més, respectivament, en tren que en avió.
La diferència més gran es troba en la ruta entre Barcelona i Santiago de Compostel·la, on el ferrocarril és 3,5 voltes més car que volar.
Resultat incomprensible
Amb una bateria de lleis per l’emergència climàtica aprovades i la Unió Europea apostant per la descarbonització del transport, la situació és paradoxal.
Perquè tal com assenyala l’informe, les diferències de preu no responen a una qüestió d’eficiència entre un mitjà o un altre de transport sinó que són resultat de decisions polítiques. Per exemple, el querosè dels avions està absolutament lliure d’impostos, mentre que l’electricitat dels trens està taxada. Açò sense comptar les subvencions amb què diferents institucions reguen les companyies aèries per assegurar-se rutes regulars amb el seu territori.
En comparació, la connexió ferroviària entre Barcelona i València, per exemple, s’ha encarit per l’eliminació per part de Renfe de les ofertes o la bonificació anada i tornada, fins al punt de ser més econòmic viatjar en cotxe una volta s’han eliminat els peatges de l’AP7.
«El Govern ha d’abordar urgentment aquest sistema esbiaixat i fer que els viatges amb tren siguen assequibles i accessibles per a totes les persones, començant per aquells trajectes on el viatge amb tren suposa menys de 6 hores i per tant l’avió és més fàcilment prescindible –explica Cristina Arjona, responsable de la campanya de mobilitat de Greenpeace-. Els bitllets d’avió més barats poden semblar una ganga al principi, però en realitat suposen un cost ocult per al planeta. El transport ferroviari sostenible continua sent inassequible per a moltes persones al nostre país, això continua perpetuant una preferència cap a l’avió injusta i perjudicial per al medi ambient ja que és el mitjà de transport més contaminant».
El cost de la xarxa radial
Una altra de les conclusions de Greenpeace és que, malgrat que l’estat espanyol té una de les principals xarxes de trens d’alta velocitat del món, encara hi ha moltes rutes, molt populars, que tenen una connexió per tren deficient o literalment inexistent. És el que anomena «la desigualtat territorial» en matèria de transport, que commina a «superar».
L’ONG explica que els trajectes que connecten amb el nord o el sud de la Península o els que no passen per Madrid, són aquells on els preus continuen sent elevats i en moltes ocasions l’avió es converteix en l’única alternativa possible.
En canvi, Madrid és pràcticament l’única ciutat on gairebé sempre el tren és competitiu respecte a l’avió, amb diferències de preus que, en el pitjor dels casos són un 30% més cars.
«És inacceptable que el mode de transport més contaminant tinga tarifes més econòmiques que el tren. La ciutadania vol viatjar de manera sostenible, però el sistema li ho continua posant complicat», asseguren des de l’organització.
Per resoldre aquesta contradicció i avançar cap a la descarbonització del transport, des de Greenpeace s’està promovent una campanya per tal de crear un abonament anual de transport amb una tarifa plana per a tots els transport públics de l’Estat espanyol. Una mesura que ja s’ha aplicat a Àustria i Alemanya i que s’està preparant a França.
Un estudi ha xifrat el cost de la mesura en 2.000 milions d’euros, que des de Greenpeace defensen que es podrien aconseguir gravant, precisament, el querosè dels avions. Un impost que permetria recaptar fins a 5.000 milions anuals, xifra més que suficient per finançar aquest abonament.