Diari La Veu del País Valencià
Projecte DeMINT o com combinar la IA amb l’aprenentatge de llengües

La Universitat d’Alacant (UA) està treballant en el Projecte DeMINT (Automated Language Debriefing for English Learners via AI Chatbot Analysis of Meeting Transcripts), una iniciativa que aprofita els avantatges que proporciona la intel·ligència artificial (IA) per a fer sistemes de docència i tutorització intel·ligent útil en l’aprenentatge de llengües.

Es tracta d’una proposta que compta amb la implicació directa del Servei de Llengües de la mateixa UA, que ha trobat interès en aquest projecte per tal d’arribar encara més lluny en l’ensenyament d’idiomes a través del Voluntariat Lingüístic amb què compta aquest organisme.

El projecte

Juan Antonio Pérez, professor titular de la UA i coordinador de l’equip de set persones d’aquest projecte, explica que els últims desenvolupaments en l’àrea de la intel·ligència artificial, i més concretament en els models de llenguatge com ara ChatGPT, han contribuït notablement a la millora de sistemes de tot tipus. Cita, per exemple, la traducció automàtica, camp en el qual treballa amb el seu grup de recerca, i també l’aprenentatge. «En els dos últims anys, molta gent ha començat a desenvolupar xatbots per a finalitats específiques, i com que portem molt de temps treballant en el processament del llenguatge natural, ens vam animar a fer un projecte per millorar el nivell d’anglès utilitzant aquesta tecnologia i fent que un assistent» en forma de xatbot «ens permeta millorar les nostres competències lingüístiques».

Voluntariat del Servei de Llengües de la Universitat d’Alacant

Aquesta eina funciona a través de reunions online entre persones que es comuniquen en anglès, un fet cada dia més habitual en empreses i institucions en aquest context globalitzat en què l’anglès és la llengua comuna més freqüent. «Tot i la necessitat de tindre un bon nivell d’anglès molts parlants necessiten millorar-lo», explica Pérez, que també comenta que les converses són passades a text a través d’aquest sistema per a tot seguit analitzar i determinar els errors comesos. La recopilació d’aquests errors va seguida d’una interacció de l’usuari amb el professor de xatbot. «És com un coach que seu al teu costat, pren nota quan parles anglès i després t’ajuda a millorar», diu Miquel Esplà, professor ajudant doctor de la UA també en el Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics.

Esplà indica que el projecte «s’emmarca en la tendència recent de fer servir els darrers desenvolupaments de la IA per tal de fer sistemes de suport a la docència i fer tutors intel·ligents». Aquest tipus de sistemes poden ser útils tant per oferir ajuda als docents com per assumir el seu rol en escenaris molt concrets. En aquest últim cas, l’eina pot ser interessant en països menys afavorits en què no sempre compten amb professors suficients a l’abast. A més, aquest sistema pot fer que el professor s’adapte al nivell de cada alumne per atendre’l de manera individualitzada i orientar-lo de la millor manera possible. Eines com aquesta, per tant, poden desembocar en una autèntica revolució en l’àmbit de l’educació.

El funcionament

Fins ara el projecte desenvolupat des de la UA és un prototip que encara no és «plenament funcional», però té components bàsics que van millorant a mesura que els usuaris el fan servir. Aquests usuaris procedeixen fonamentalment del Voluntariat Lingüístic de què disposa el Servei de Llengües de la UA, que ha trobat en el projecte DeMINT una oportunitat.

Sèfora Bou, tècnica del Servei de Llengües i coordinadora del Voluntariat Lingüístic, considera que la proposta és «força interessant», ja que el voluntariat «pot aportar el que interessa al projecte per millorar-lo» i, al seu torn, «el projecte també pot enriquir l’aprenentatge del voluntariat», que està compromès i fomenta el plurilingüisme des de la UA. És per això que s’han fet diverses activitats per part del Voluntariat Lingüístic per utilitzar aquesta eina i contribuir a la seua millora.

La idea del projecte és comparable amb altres propostes més conegudes com ara Duolingo Max o els assistents que està desenvolupant Google, tot i que aquestes eines són de vocació comercial i es limiten a l’ensenyament d’idiomes que els proporcionen rendibilitat econòmica.

Per això, el fet que DeMINT estiga promogut des d’una institució acadèmica esdevé una garantia per perfeccionar l’ensenyament de llengües minoritzades si la iniciativa s’acaba desenvolupant més enllà de l’anglès. Més encara quan el projecte ha sigut creat amb codi obert, fet que permet que qualsevol usuari puga contribuir a la seua millora.

Més notícies
Notícia: Un campus musicat per a la Universitat d’Alacant
Comparteix
Una ruta literària-musical dissenyada pel Servei de Llengües identifica el campus de la UA amb diferents cançons
Notícia: La internacionalització d’Estellés, des de la Universitat d’Alacant
Comparteix
Dilluns i dimarts de la setmana entrant la UA organitza el Congrés Internacional dedicat al poeta
Notícia: La UA, novament present a la Universitat Catalana d’Estiu
Comparteix
La UCE se celebra a Catalunya Nord del 17 al 23 d’agost
Notícia: La Universitat d’Alacant, premiada per ser la institució més compromesa amb la dona
Comparteix
Ha sigut reconeguda amb els Premis Solidaris a la Igualtat

Comparteix

Icona de pantalla completa